Tuesday, May 31, 2011

Lawak yang mempermainkan agama..

Biasa la kat astro ni cerita dok tayang benda yang sama je.. maaf ye orang astro.. saya ni sebagai pelanggan.. dah masuk dalam berita sebab tayangan yang sama pun duk tang tu jugak..

Kalau tayang benda yang elok tu takpe jugak.. ntah, saya tak faham.. mungkin ada antara kita dok gelak gelak benda tu.. konon lawak sangat la kan tapi tak sedar yang kita dok gelak kat agama sendiri..

Ada lawak yang konon sebut nama Allah tapi.. memang dia sebut tak terang tapi pandai pandai lah perhatikan.. naik menyampah la pulak rasa tengok benda sama..

Ingat ye sahabat sahabat.. Nabi Muhammad s.a.w melarang umatnya daripada gelak atau ketawa yang melampaui batas.. ni kerana banyak ketawa menghilangkan akal dan ilmu. Barangsiapa ketawa tergelak gelak, akan hilang satu pintu daripada pintu ilmu..

Dalam hadis lain, Rasulullah bersabda, bermaksud: Barangsiapa banyak tertawa-tawa, nescaya meringankan api neraka..  Beberapa sahabatnya pernah berkata: Ketawa segala nabi ialah tersenyum, tetapi ketawa syaitan itu tergelak-gelak.. jadi berhati hatilah kita semasa menonton rancangan lawak ..

2 comments:

msredcheesecake said...

Ustaz pernah pesan waktu belajar jgn gelak byk sgt nnt ilmu yg kita dpt u kuar balik dr otak.rugi kan?

ain dzaya said...

akal manusia nie pendek, jika tidak diasah tahap ketejaman nya..
tapi bukan manusia yang akan berbuat demikian, kerana setiap manusia, lain cara..
hanya akal dan tingkah laku mereka yang dapat menunjukkan diri mereka sebenarnya..