Friday, June 3, 2011

Bila bercakap pasal ilmu.. aku terus terdiam..

Kadang kadang kita rasa ilmu kita yang ada ini sudah cukup tinggi untuk kita bawa ke akhirat.. kita rasa ianya sudah cukup tinggi untuk kita beramal dan membuat kebaikan serta dengan ilmu yang kita rasa sudah cukup tu ,kita rasa dah cukup untuk berikan pada ganerasi yang akan datang.

Semasa kat office, ada kawan sekerja saya datang nak ambil surat yang ditandatangani oleh boss.. dah tiba waktu rehat dia ambik keputusan untuk stay kat sini je.. saya pun tak kemana jadi sembang je lah dengan dia..

Tiba tiba dia tanya saya soal kahwin, saya tak focus sangat sebab dok focus pada blog ni.. lepastu masuk bab agama.. erm.. saya mula duduk tak diam, bukan apa.. siyes saya cakap saya memang tak suka orang soal saya bab yang saya memang dah tahu.. bila orang soal saya rasa macam "dia ni dok soal aku..ingat jahil sangat ke?" kekadang saya wat tak tau je tapi dia terus soal.. sampai la dia soal benda yang saya tak tahu.. masa tu rasa biru jugak muka..

Dan apa yang dia cakap tu mungkin antara kita ramai yang tak tahu.. masa tu mula rasa bo*** datang pada diri.. Ya Allah, cetek sungguh ilmu saya ni.. masih banyak yang perlu pelajari.. lepastu sebab tak mampu tengok muka dia, saya cakap ada kerja..

Bukan 'bodoh sombong' tapi rasa macam kerdil sangat sangat.. sedih, nak nangis je.. ilmu yang ada sekarang ni tak sampai sebesar zarah pun.. bila kita belajar, kita akan rasa semakin bod**.. sebab tu kita kena selalu belajar untuk menghilangkan kobodohan itu...

1 comment:

amir aizat said...

saya pun pena alaminya,huhu