Sunday, June 12, 2011

Didik anak dengan kisah tauladan


Kita ada macam macam kisah tauladan.. walau saya takde anak.. tapi saya suka cakap sal kanak kanak.. sebab saya ada anak saudara yang kecik kecik dan comel.. bila tengok telatah dorang .insyaAllah, rasa macam yakin bila dah ada anak sendiri ..(bila da kawin la)..

Dah namanya tauladan.. cerita tentang pengajaran.. daripada bagi tengok CD otomen yang ganas tak tentu hala.. cite ShinChan yang agak kurang sopan... baik beli CD kat Mydin cerita keagamaan, cerita Nabi Nabi dan sebagainya.. pilih yang beranimasi.. konpem diorang tak kemana...

Anak sedara saya yang si Danial tu kuat sangat tengok otomen.. masa umur dia 5 tahun ke bawah.. Ya Rabbi.. saya tak leh baring kat lantai.. nanti dia wat saya ni cam rasakse. dia suka tengok cite shinchan.. perangai pun jadik la cam sinchan.. adehhh... pastu bila dia tengok upin ipin.. maka jadilah dia upin ipin.. sampai rambut pun nak botak cam katun comel tu.. tapi cerita upin ipin ada juga pekdahnye.. dan bila kasi tengok cerita Nabi Nabi.. nampak macam ada sikit insaf =.='..

Kanak kanak bawah 5 tahun mudah sangat terpengaruh dengan keadaan persekitarannya.. sebab pada waktu itu dia inginkan sesuatu yang baru.. dia suka mengikut keadaan sekeliling, percakapan dan sebagainya.. bercerita tentang kisah taudalan kepada mereka merupakan salah satu cara mendidik kanak kanak..

2 comments:

Jahidih Saili said...

hehe..budak2 mmg mcm tu..anak saudara sy pun sama.. asyik tengok kartun, perangai dah mcm kartun..

Tea said...

kalau mak bapak suka biarkan anak, susah nak bentuk.. kpd parents sekalian, silalah beri perhatian lebih kpd anak2.. jgn hanya tau buat anak je.. hmmm..

jom singgah dan bace:
gelaran juara AF9

jom like page ni:
Secret Propaganda