Tuesday, June 7, 2011

Kegunaan ejaan singkat.. patut ke?

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh dan salam sejahtera pada yang bukan Islam.. ceria ceriakan harimu dengan senyumah .. (^_________^).. Okeh, baca tak apa tajuk kat atas tu? hurm.. mengenai kegunaan ejaan singkat ni.. ni khas nya bagi mereka yang ber SMS.. erk..  tapi ada gak kan kat blog yang gunakan ejaan ringkas tu?

soalnya apakah kebaikan dan keburukan dalam menggunakan ejaan ringkas ni? pada pendapat saya banyak kebaikan TAPI !!! tetap ada keburukannya.. biasa la tiap benda tu pasti ada kebaikan atau keburukan.. kan.. kan?

kita cakap pasal kebaikan lak, kebaikannya adalah kita dapat menjimatkan masa .. boleh menjimatkan sms dan saya rasa itu saje kebaikannya.. tapi keburukannya? terlalu banyak..

antara contohnya tak semua orang faham tulisan singkat ni, takut terbawa bawa ke dalam surat rasmi dan surat yang penting, kekadang tu kita tak dapat nak bajet contoh singkatan 'blk' kekadang orang tulis balik, kekadang bilik.. 'kta' kekadang kita dan kekadang kata.. ringkasan ni mengurangkan kadar kemesraan.. mencemarkan bahasa an banyak lagi.. kalau nak list terlalu banyak..

Tak salah kalau kita nak gunakan bahasa singkatan tu tapi tengoklah bersesuaian dengan keadaan, contoh kalau benda tu penting sesangat.. kita tulis la penuh.. pernah tau ada orang bergaduh sampai masuk ward semata mata salah sms ni.. waktu tu masa saya study dulu..

oleh itu meh lah kita guna pepatah ni.. "membiasakan yang betul.. membetulkan yang biasa"... Selamat memulakan kerja dengan ceria .. macam saya ni (^_________^)

2 comments:

Opah Kentang said...

masa sekolah dulu ade jugak terkantoi kalau buat karangan n sekarang mase kat U. jadi tersingkat bhasa time jawab final exam..

opah gune bahasa singkat yang orang masih lagi boleh paham :)

shopping2u said...

heheh tu la.. tpi kan pernah gak kena camtu hehe