Tuesday, June 28, 2011

Kita sebagai pengembara..


Sebelum balik keja.. elok rasanya saya post entri ni.. ni bukan nak kenakan sesapa lagi ye.. ini adalah kisah yang benar..

Kita ni semua pengembara.. saya pengembara, anda semua pengembara.. jangan nafikannya.. semua yang ada di muka bumi ini adalah pengembara Ilahi..

Sekarang ni.. pengembaraan kita ni dah sampai ke fasa berapa ye? kita kini berada di alam yang kedua.. iaitu selepas alam yang kita lalui di sulbi ayah, kemudian berpindah ke dalam rahim ibu...

Kita singgah di  rahim ibu kita, tapi masa tu kita langsung tak ingat... anda ingat? kalau anda ingat saya nak sedekah ferrari sebijik.. Alam kedua ini merupakan alam yang tidak kekal.. alam ini tempat kita di uji dan segala amalan baik buruk kita akan dikumpulkan.. 

Ini alam yang kita lalui sekarang sebelum menjejak ke alam barzakh menanti berangkat ke mahsyar.. tempat menghitung amalan penentu syurga atau sebaliknya..

Bagaimana alam kematian kita kelak? pernah bayangkan..? saya selalu bayangkan tapi dosa tetap saya buat jugak.. tapi, Allah dah sediakan jalan macam mana cara kita nak taubat padaNya.. sebab tu lah tujuan untuk kita hidup di muka bumi ni... sentiasa bertaubat, buat amal ibadah.. bukan tau buat je..

11 comments:

Pojiekyra said...

seriusly kalo pkir3 takut gak kerana idup nie ibarat roda...Allah jew tahu

diana said...

selalu jugak tertanya2..
"apa akan jadi lepas aku di kebumikan..."

Syuxer said...

pengembara aka musafir..:)

terima kasih ceritakan pengembaraan ini..semoga kita dapat manfaat darinya..semoga pengembaraan kita kat dunia neh memudahkan kat akhirat nanti..

Syazwan said...

saya ingat!!.
nak ferrari!!

peringatan bersama ;)

Ku Azhar said...

eh..daging unta sedap x? hehehe

Siti Arfah said...

Salam ziarah lg niena. :). Nice entri . Peringatan buat semua. Ya, idup ni perlu slalu bertaubat slgi pintu taubat msih luas terbuka .

selendang merah said...

terima kasih kak untuk peringatan nie....kadang2 manusia nie fikir bila sakit baru nak bertaubat..senangkn waktu sakit tu nak bangun pon kita dh tak mampu..mcm mana nak bertaubat..

cik aisha said...

pengembara yg sentiasa mencuba menjadi lebih baik setiap masa...

Mrs.Yie said...

bagus entri ni untuk sama2 kita muhasabah diri sendiri..

Syazwan said...

awak dah ramai followr.
utamakan yang baru .
adil kan ?

suha said...

pengembara di bumi Tuhan..perlu wujud juga rasa terima kasih (^_^)