Friday, June 17, 2011

Lidah dan selekoh-selekoh bahaya..

"Hai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan purba-sangka (kecurigaan), karena sebagian dari purba-sangka itu dosa. Dan janganlah mencari-cari keburukan orang dan janganlah menggunjingkan satu sama lain. Adakah seorang diantara kamu yang suka memakan daging saudaranya yang sudah mati? Maka tentulah kamu merasa jijik kepadanya. Dan bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Penerima Taubat lagi Maha Penyayang."
(49. Al Hujuraat:12)
Lidah mempunyai banyak selekoh-selekoh bahaya, oleh itu jagalah setiap pertuturan kita..  kekadang tu kita terleka bila berkata-kata tanpa fikir perasaan orang lain.. bila bercakap tu cam orang lain takde perasaan, main libas je..

Mengumpat ni kekadang buat kita seronok.. pernah dengar tak macam ni.. "eh.. aku kan, bukan niat nak mengumpat si Eton tu.. tapi ntah lah, dia tu kan.. ikhlas la aku cakap, ko tengok la pakaian dia.. cam orang kampung.." erk.. sian si Eton dapat nama.. bila nak mengumpat tak perlu la nak bersikap suci atau ikhlas.. mengumpat tetap mengumpat dan haramm tetap haram..

kalau nak tengok  tarbiah yang lengkap.. sila ke SINI..

1 comment:

suha said...

hehehe mengumpat takleh terpisah dr pompuan kn?(^_^)