Monday, June 13, 2011

Makan dengan membazir.. amalan siapa ye?

Cuti sekolah sudah habis.. bermakna kenduri pun dah habis, biasanya orang wat kenduri musim cuti sekolah la kan.. jarang kot wat musim biasa ni.. kan.. kan.. kan..?

Okeh.. biasanya kalau kat tempat kenduri makanan mesti macam macam ada kan? semua sedap sedap, biasa la makan free.. mana tak sedapnye? kan? saya sempat pergi satu kenduri je.. ikut kakak kat JB aritu..

Sayang betul.. bila kenduri tengok banyak makanan yang lebih kan.. mesti ada.. urm, memang patut wat lebih pun, bukan apa.. takut tak cukup.. nanti ada yang tak puas hati.. tapi.. saya tak berkenan sungguh ngan sikap setengan orang kita ni, amik makanan ngan banyak sangat, sampai satu tahap kucing nak lompat pun tak lepas..

Perlu ke amik lebih? pastu bila kita tegur makanan tu tak abis dia akan cakap.. ala kenduri ni pun mesti ada yang tak abis.. membazir gak. baik amik banyak banyak terus.. isk !kejam betul jawapan tu.. yang mana satu membazir? makan tak abis atau makanan lebih? makanan yang tak abis tu dah jadi sisa kita dan dah takde sape nak makan.. kalau makanan yang lebih tu kita leh makan lagi.. leh sedekah pada orang.. leh kita panaskan.. 
"Sesungguhnya orang-orang yang membazir itu adalah saudara-saudara Syaitan, sedang Syaitan itu pula adalah makhluk yang sangat kufur kepada Tuhannya." [Surah al-Israa : 27]

2 comments:

Jahidih Saili said...

dan biasanya org yg melampau-lampau akan menerima padah..ish..xlehlah mcm tu..kan syg tu..

Nazzue said...

Memang lumrah di Malaysia, makanan byk dibazirkan..kalau jadi macam Somalia baru tau...

Lepak sambil bersantai di NazZue.com
Entri terbaru: Juvana Ibarat Najis