Friday, June 24, 2011

Manusia ni.. ada je nak ambik peluang ye..?

-jangan dipandang remeh tanggungjawab itu-

Kejujuran ni sangat penting.. itu melibatkan kepercayaan, tiap kali saya diberi tanggungjawab.. memang saya tak senang duduk.. bukan nak lepas tangan tapi saya takut sangat benda tu leh menggelapkan mata saya ni.. apa lagi benda yang melibatkan wang ringgit..

Sebagai AJK agama di sini, saya diberi tanggungjawab untuk membeli hadiah kepada mantan ketua kami.. kawan saya tanya berapa harga tu.. bila saya cakap harga yang sekian, katanya kenapa tak 'up' harga tu dalam resit.. terkejut saya.. saya tanya dia untuk apa, katanya pepandailah nak hidup..

Kejujuran itu penting.. apa guna kalau saya naikkan harga tu?? saya taknak orang hilang kepercayaan pada saya.. itu duit penghuni di sini.. kutipan bulanan, setakat rm30? berapa sen sangat?? bukan berlagak tapi berbaloi ke dengan dosa yang kita dapat? saya tak sanggup... nak cari penduduk yang 50 orang kat padang mahsyar nanti..? anda sanggup?

Kejujuran tu takkan dapat dibeli dengan 1juta.. kejujuran tu takkan jumpa di tepi jalan.. ia ada dalam diri kita.. insan yang jujur adalah insan yang cemerlang..

7 comments:

M Fizan said...

jangan dengar cakap orang macam tu..haram makan duit orang..neraka lar tempatnya..

PapaMacho said...

Papa sokong sangat2!!

Jahidih Saili said...

innalillah..takut terjumpa dgn org sebegitu...na'uzubillah..

fifianggun said...

betul tu,,kejujuran penting

Syazwan said...

beroltu..
kejujuran tu tak boleh dibeli dengan wang ringgit..

bahaya tu..
makan dengan sumber yang halal..
api neraka la jawabnya ;)

Bui Idzra Ryn said...

bui selalu jumpa org sebegini..huhu

syrupmasin said...

betol..bile ade kejujuran baru org mudah nak percaye dgn kite kan :D