Wednesday, June 1, 2011

Orang yang tidak bertudung tak layak berniaga?

Oh no! bukan ku mahu mengkritik mereka yang tidak bertudung! tapi nak cerita satu kisah.. Al kisah tersebut lah kisah..

Dulu masa saya tengah praktikal ada lah sorang kakak ni datang jual Al-Quran digital.. hurm.. menarik jugak tapi siyes saya tak mampu beli.. lagipun cukuplah dengan apa yang ada.. saya sayangkan Al Quran bertajwid saya tu sebenarnya..

Wanita tu tidak berkerudung.. hurm.. ada sorang lelaki ni, orangnya agak alim tapi suka mengutuk orang..  lelaki tu cakap kat saya dia takmo beli sebab penjual tu tak bertudung.. eleh.. sebenarnya dia tu takde duit.. dan ada sorang tu ilmu agamanya tinggi ,kadang kadang dia buat silap tapi setelah ditegur.. dia takmo dengar kerana alasannya wanita itu tidak berhijab dan tiada ilmu agama..

Perasan tak, bila orang yang kita rasa ilmu dia rendah dari kita nak nasihat kita, kita kata dia macam ketam ajar anak berjalan.. nak tegur orang tapi diri sendiri tak betul. Kenapa eh kita kena guna pepatah tu?

Teringat saya satu kisah puteri baginda Rasulullah SAW.. dia tidak dapat menolak tetamunya yang lapar dari memberi makanan, Fatimah lalu melepaskan kain kerudungnya dan memberikan kepada Salman Al Farisi dengan permintaan agar Salman membawa barang itu ke Shamoon, seorang Yahudi, untuk ditukar dengan jagung.. kalau nak baca selanjutnya kisah itu.. klik SINI.. sedangkan puteri Rasulullah SAW berurusniaga dengan kaum Yahudi.. apa lagi kita ni.. Faham tak entri ni? sebenarnya ada sambungan.. nak gi makan dulu eh..

2 comments:

bunga said...

hehe..bunga pun lau p kedai makan lau xpakai tudung kurang nak masuk..hheee..bukan sbb cam kompen je masuk syurga kita ni..tapi kedai makan..takut masuk rambut ke..nampak cam xpembersih..:)

lau kedai-kedai biasa xla sampai xbeli..

shopping2u said...

betul tu..sama la, klau kte pn gi kedai makan tak kira lelaki dan pmpuan pilih yg bersih & menutup kepala.. tpi kalau beli barang2 tu xde la sampai mcm mcm tu hehe