Saturday, June 18, 2011

Siapa pemilik hati kita?

"hati ni dah jadi milik si Mamat bin Ghani.." erk.. mamat pulak jadik mangsa..

Marilah kita mencari siapakah sebenarnya pemilik hati ini agar disaat kita kembali kepada Allah SWT nanti kita tidak menangis dan kecewa kerana kita baru tersedar, rupa-rupanya hati yang berada dalam jiwa kita ini, hati yang selalu kita kisahkan ini sehingga kadang-kadang kita tidak lena tidur dan hilang selera makan serta hati yang kita belai, kita pupuk dan kita sayangi ini milik Allah SWT..

Ianya sekadar pinjaman buat kita, semuanya milik Allah SWT. Berapa ramai umat manusia di dunia ini yang hatinya ada Allah SWT? Kita Tanya kepada diri kita sendiri, sewaktu sibuk menguruskan gidup kita, kita bekerja, belajar, bersama keluarga, bersama kekasih.. ketika itu berapa detik hati kita ini teringatkan Allah SWT?

Bahkan jika disemak mungkin kita sedikitpun tidak mengingati Allah SWT sedangkan Dia sentiasa mengingati kita. Dia sentiasa member peluang kepada kita, sekali kita melakukan kesalahan, apakah Allah SWT terus membalas? Tidak kan? Tetapi jika kita ditimpa musibah kerap kali ucapan ini keluar dari mulut kita… “kenapa Allah bagi dugaan ni pada aku???”

“ Ku pinta bunga, ia berikan kaktus yang berduri... Ku minta pula kupu-kupu, ia berikan ulat...Ku sungguh kecewa dan bersedih...Namun tak lama kaktus itu berbunga indah sekali dan ulat itu menjadi kupu-kupu yang sangat cantik... Itulah Allah, dia tahu apa yang diperlukan buat hambaNya. Kadang-kadang Allah SWT sembunyikan matahari... Dia datangkan hujan, petir dan kilat... Kita bersedih dan tertanya-tanya kemana menghilangnya matahari... Rupa-rupanya Allah nak hadiahkan kita pelangi yangg sungguh indah...