Thursday, June 16, 2011

Yang banyak takmo.. yang sikit jadi rebutan..

Kekadang tu.. bila benda tu tengah banyak, kita takmo.. buat pandang sebelah mata je, silap-silap langsung tak pandang.. tapi bila benda tu sikit.. mak aih, berebut-rebut yang nak.. kalo abis siap mintak lagi.. wat ala-ala dak tecik..

Apa la saya ni ..benda tu pun nak jadikan entri kan.. ni je yang terlintis di fikiran ngah serabai ni.. tercetus idea tuk wat entri ni masa makan buah limau, lebih kurang 4 hari lepas saya ada amik buah limau yang dah dipotong-potong kat cafe, banyak tapi  saya letak je lam peti ais opis saya ni.. tak teringin nak makan.. tiap guess yang datang saya pelawa buah tu.. bukak peti ais tadi tinggal seciput jer.. erk.. cam best, amik makan.. pas makan rasa cam tak cukup lak.. best jugak buah limau ni.. tinggal 4 potong jer.. tak cukup !

Camtu jugak ngan pasangan.. masa saya study dulu bayangkan kami 6 orang je pompuan dari 500 lelaki.. masa tu berebut-rebut siap leh gadoh tapi takde la sampai simbah asid.. skang ni kat unit baru.. pompuan ada agak ramai la jugak, dan banyak pekerja awam pompuan.. orang pompuan kat sini tak dipandang mana sebab dah banyak pompuan kat sini..

tu dah sememangnya sifat manusia.. yang sikit nak jadikan rebutan.. yang banyak langsung tak dipandang.. sebab apa ? sebab kita cakap "ala banyak lagi.. jap lagi boleh la..tak abis punya" atau macam ni .."wat apa nak daftar.. banyak hari lagi..." jawapan tu pulak timbul bila hari makin hampir untuk mengundi...

Dan ada jugak macam  ni.. "banyak hari lagi.. wat apa bayar saman awal-awal.." ha.. yang tu lak jawapan masa tempoh pembayaran saman tempohari.. hari last, berpusu-pusu yang datang.. siap suh wat tambah hari lagi.. sampai akak kat pos opis tu naik tensen..

Kekadang kita ni cam citer sang kancil dan kura-kura.. kancil cakap.. "lambat lagi kura-kura nak sampai.. kita tido dulu lah..".. erk.. untung gak saya makan buah limau yang tinggal 4 potong tu.. leh wat entri.. muehehehe.. KORANG PAHAM TAK ???

1 comment:

mas saari said...

faham gaklah...hehehee
tapi yg sikit tulah best, leh rebut2!