Sunday, July 3, 2011

Aku sedih dan kecewa..


Terkadang saya rasa pilu, sedih dan sayu.. air mata ini ingin menumpah laju, teringin rasanya kalbu ini menjerit seluruh di benua.. tapi apa guna, saya takkan menjerit tetapi sakitnya amat pedih..

Sekiranya berada dalam keadaan getir atau pahit.. kita seharusnya berada dalam keadaan waras.. kawal akal kita ini agar sentiasa memandu dalam lorong yang selamat.

Kita ada ajaran, ada kitab suci untuk diamalkan, ada sunnah ajaran Rasul.. kita tiada siapa-siapa? kita ada Tuhan.. pinggirlah kekecewaan itu, tetapkanlah hati.. bertahan dengan panahan piluan itu.. usah biarkan kekecewaan itu meragut keceriaan di wajah kita.. jangan biarkan ia mencabut senyuman di bibir, merampas segala ketenangan di hati..

Kekecewaan ini jika dipuja ibarat membenamkan tongkat di tanah, kita cabut.. lihat ada lekuk-lekuknya.. bekasnya tetap wujud dan tiada sirna. Hakikat ini kita harus tanggung, itu dugaan.. cabaran.. bukan hidup namanya jika tiada cabaran.. cuma kuat atau tidak, kita yang harus bijak mengawal emosi itu.

Wahai hati mu.. damailah.. tenanglah, andai kau ditimpa dugaan, ngat.. Allah SWT sentiasa memujuk kita... Firmannya yang bermaksud;

"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (derajatnya), jika kamu orang-orang yang beriman."  (Ali-Imran:139)


18 comments:

liyana said...

hmm..btul..nice..
kuatkan hati tu pentingkn

waN Mohd Salim said...

jangan sedih la akak sayang

muhamad hanif said...

kau ok ke ?

mcm pelik je.

Syazwan said...

" kita tiada siapa-siapa? kita ada Tuhan.. pinggirlah kekecewaan itu"

Allah lah tempat kita mengadu dengan doa-doa kita!!

syrupmasin said...

yee..kuat kan hati :)

visitme@FaTiN cOrNeR said...

knpa entry mcm sedih je kak..

kecewa tu ujian n cabaran dlm hidup kita. supya boleh blajar dari kesilapan n pngalaman..

nawal addina said...

:) sedih itu indah .

hayatilah ia sblm ia pergi

Pojiekyra said...

senyum akak..itu ubat bg kita dalam kesedihan :D

Pendamba Mawar said...

betul tu sangat mnarik penulisan awak

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

bila sedih..ingatlah Allah..hny kpdNya tmpt kita mengadu

miss inna said...

akk sedang bersedih ka?
hmm,kuatkan semangat..mcm akk kata,kita tak bersendirian...Allah sentiasa disisi kita..^^

aimie amalina said...

air mata yang mengalir itulah yang menjadi kekuatan pada kita suatu masa nanti.yakin la ye, insyaAllah..!! chayokk! =)

Titisan Hujan said...

la tahzan ukhti ku..
hadapi dengan senyuman

Bui Idzra Ryn said...

kesedihan kdg2 dtg dlm hidup sebagai satu ujian utk melihat keteguhan iman manusia..^_^

Kalamhati said...

Jangan bersedih...sesungguhnya Allah sentiasa bersama kita..=)

SheyPull said...

kn la jaidk org yg beriman lu...:)




JOM singgah blog saya nak... ape nye semua nie...tak paham la...

hatikubaik-mohdhazlan Dreadlock said...

la tahzan ...biar saja awan biru itu trs berlalu ...byk2 brdoa :)

Top Niaga said...

kuatkan hati .