Sunday, July 17, 2011

Anak-anak zaman sekarang..

Tadi lepas balik kerja saya ke pasar malam sekejap untuk beli bubur nasi.. tak boleh makan makanan yang keras-keras, doktor dah pesan.. biasa la baby nak tumbuh gigi katakan hihihi.. saya tengok ada sorang kanak-kanak sekitar 7 tahun, minta dibelikan makanan, si ibu hanya turutkan .. bukan sikit.. banyak.. eh,  bukan nak kutuk mereka tau.. sekadar na mengimbas kembali kenangan saya masa kecik-kecik dulu..

Anak zaman sekarang, macam tak faham ibu bapa dalam kesusahan, bukan kata orang lain.. tapi anak saudara saya sendiri pun macam tu juga.. tadi si anak minta belikan kek, katanya tak cukup satu.. nak lebih lalu ibunya bayar je sambil geleng.. masa saya kecik dulu nak makan ayam sebulan sekali pun susah.. daging? dalam setahun tu makan berapa kali je tu pun bila kenduri, bila raya korban baru lah dapat makan daging puas-puas.. masa kecik dulu saya tak kenal nugget, ayam kfc, aiskrim conetto..

Bila diingat balik, menitis air mata saya.. dulu mak selalu bawak saya gi hospital sebab saya selalu sakit.. bila lama menunggu mula la lapar.. mak belikan makanan tapi mak order satu je utk saya, mak tahan lapar sampai balik rumah.. kalau boleh saya tak nak toleh ke belakang lagi sebab zaman kanak-kanak saya dulu tak macam orang lain, hidup kami terlalu sukar.. syukur mak ada anak yang memahami situasinya.. masa kecik dulu kami sedar, kami taak pernah mintak mak belikan macam-macam.. harga mamee cap ayam 50 sen terlalu mahal bagi kami.. 

Bila sekali sekala pulang ke kampung, saya akan belikan makanan yang sedap-sedap buat mak, tiap kali tu jugak mak pesan, jangan membazir.. ingat zaman kecik-kecik dulu.. susahnya nak makan, simpan duit sebagai persediaan masa depan.. jasa mak takkan mampu saya balas.. setiap bulan saya akan bagi mak setengah dari gaji saya, bukan saya memuji diri sendiri, gaji saya pun tak banyak.. kadang-kadang mak menolak, dia suruh saya beli kereta.. kalau saya nak beli sekarang pun masih mampu tapi biarlah dulu.. begitu lah ibu, dia sanggup berhabiskan duit untuk kita, membesar kita.. tapi dia tak pernah mengharap jasa itu di balas.. cukuplah kasih sayang sebagai peneman dia hingga ke akhir hayat..

P/S: balik rehat sekejap.. lepas ni kena kerja balik.. curi masa rehat sikit (~.~)


18 comments:

cik kacak said...

bagus lah cik niena ;)

http://celotehsikacak.blogspot.com/2011/07/si-dye-suka-sangat-menggigit.html

tamlegend said...

alhamdulillah...sama la.bubudak2 zaman sekarang ni mmg bertuah...hargai jasa ibu dan ayah...tak semesti dengan duit.igt yer tak semesti dgn duit. mak pak kalo dihulur mesti menolak pnya...

Syazwan Che Deraman said...

sama kot kita..hhehe.dulu?..
nak makan KFC pon susah..jarang2 dapat beli..

sekarang nie pon saya sama.

tengok member2 pakai npone canggih2..tengok member pakai branded items..aksesori menarik..duit sentiasa banyak..

tapi saya tidak..semuanya simple..npone murah..pakaian berjenama, tak ada..semuanya yang murah-murah..semua baju..baju lama..duit?..abah selalu tanya..ada berapa dah duit?..saya jawab, ada lagi, rm50..padahal dah tak ada duit.tak nak susahkan ibu bapa..nak ape-ape..usaha sendiri, jual sayur tolong nenek..kumpul duit sendiri.

muslimbay.com said...

syukur ada ank yg mengenang jasa org tua,moga kau sntiasa mendapat rahmat darinya!

Umedia Network said...

huhu. Betul2. Dulu masa kecik2, nak beli snek pun tak lepas. hee. :)

azam said...

biasalah......zaman dah maju....hehehe

fa said...

zaman skrg lain dgn zaman dulu an.. anak2 zaman skrg byk yg terlalu penting diri sendiri sampai lupa pada parents..

visitme@FaTiN cOrNeR said...

sedihnya..

samala kita kak..dulu kecik2 nk merasa kfc pn susah..baju baru tunggu raya je..

xpe..usaha tangga kejayaan..

muhamad hanif said...

tau takpa.

teringat susah payah orang dulu-dulu ek ;)

missbby said...

memang betul pun.saya ada anak pun kadang bengang gak bila anak2 buat perangai tapi kena ada cara la camana nak mengatasi masalah cam tu kan..Teringat zaman saya dulu, memang takder nya la mak abah saya bawak pergi fast food..Memang tak pernah..Untung budak2 zaman sekarang..

H.J said...

dullu simpan duit utk beli megi kari..pastu makan mentah2..

cik aisha said...

samalah....KFC mmg tak penah merasa la dulu...sbb 2 skang nk makn apapun beli je kalau teringin tp xla smpai mbazir.

Tukang Karut said...

apa pun berkat keredaan mak tu penting untuk hidup aman bahagia...

Pn. Sheila said...

ermm.. btl tu niena... ms sya remaja sekolah menengah baru kenal kfc... kesiannn... hehehe... sejak ada anak ni br sekali bawa anak makan kfc... kdg2 kena ajar dorg ssh gak... mmg ada ibu bapa z setuju ckp cam nie, sy rasa msg2 ada cara tersendiri didik anak msg2...

oPiE iSa said...

betul2. nasib lah mak saya masih amalkan mcmapa yg dia buat masa kitorang susah dulu pada adik2 kecik sy sekarang even hidup dah ok sikit skrg
Kesusahan lebih mengajar kita..

psssst:fewitt, kena promote by BOSH BEN tu....

cik pha said...

harta benda takleh beli kasih seorang ibu hehehhe nk beli keta ape kak? hee


BTW:tahniah jadi blogger pilihan abg ben heeee

syrupmasin said...

makan bubur je ke kak niena?? haha..kesian nih :D

Anak Wak Mail said...

zaman masa kita kecik2 memang susah..nak mkn kfc pon kena fikir banyak kali..hehe

budak zaman sekarang pegi sndri je..