Sunday, July 17, 2011

Berikhtiar menghadapi setiap musibah


Sempat lagi kot nak berkongsi sesuatu.. dah breakfast anda-anda semua? Alhamdulillah.. sudah, nikmat Allah SWT semua tu.. tadi saya keluar sekejap untuk beli makanan.. tetiba teringin nak makan roti canai.. perut lapar minta di isi tapi mulut ni yang takmo makan.. terpaksa la makan dua hingga ke tiga suap..

Sewaktu menunggu roti canai tu siap saya berdiri je kat depan.. saya dengar pakcik yang melibas roti canai tu bercerita sesuatu kepada seorang kawan dia yang nampaknya dalam kesusahan.. saya curi-curi dengar tapi buat-buat tak dengar apa yang mereka sembangkan...

Pakcik itu berbicara mengenai musibah.. benar kata pakcik tu.. musibah ini menimpa manusia tanpa mengira darjat, pangkat, keturunan ataupun agama.. ia sememangnya membawa penderitaan kepada kita tetapi setiap apa yang berlaku itu ada hikmahnya.. hanya kita sahaja yang perlu mengawal.. Baginda Rasulullah SAWT pernah bersabda.. "Tambatlah unta kamu terlebih dahulu dan barulah bertawakal kepada Allah SWT.." [Riwayat Tarmizi]

Allah Ta'ala pernah berfirman di dalam surah Al-Baqarah ayat 155 "Dan sungguh akan Kami berikan cubaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar.."

Jadi.. apabila kita menerima musibah itu.. berikhtiarlah mencari jalan penyelesaiannya dan janganlah berserah sahaja kepada Allah.. Allah memberikan kita sesuatu dugaan itu agar otak kita berkembang mencari sesuatu yang baru.. sesungguhnya Allah SWT itu mencintai orang-orang yang sabar.. saya sambung kerja dulu .. (~.~) **sumber gambar: GOOGLE..

19 comments:

miezah said...

alhamdulillah ..
sbar mghdpi cbran yg ditrma

akoo said...

ujian itu tande Allah sayangkan kite kan =)

btw, akoo pon makan roti canai pagi td ..hee

Umedia Network said...

Betul2. SETUJU sangat!!!! :)

H.J said...

terbaik la pakcik tu...kim sale eh..haha

syrupmasin said...

untunglah akak makan roti canai..huhu..betol2..kene sabar hadapi musibah :)

Bui Junaidi said...

sempat lagi buat entry sebelum g kerja..mmg hebatlah niena..idea mcm air mengalir..*_*

waN Mohd Salim said...

tima kaseh atas ingatan akak

fa said...

setuju sgt.. kita kena berusaha utk cari jln menghadapi masalah yg dtg n lps tu baru bertawakal n bykkn bersabar.. tapi ramai org yg lebih senang berserah diri bulat2 tanpa berusaha an..

visitme@FaTiN cOrNeR said...

betol betol betol..

cik kacak said...

moga kite dapat sabar mghdapi semua dugaan dari Allah .

http://celotehsikacak.blogspot.com/2011/07/si-dye-suka-sangat-menggigit.html

tamlegend said...

aku pun takut2 berani je tulis entri td...pandai2 letak hukum...tp ada hujah dan faktanya..sape y betoi nak mencari pasti berjumpa...wallahualam...

kotak bulat said...

emm..bila senang leka yg bila2 masa saja Allah boleh turunkan musibah.. mekasih sb mengingatkan.. :)

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

setiap manusia ada musibah dan henda redha dan tabah.....tandanya Allah ingat dan sayangkan jika itew sebab diri di uji...biloa musibah datang diri makin dekat nganNYA

nawal addina said...

sabar itu penting :)

Подтверждаю said...

As salam..
alhamdulillah..
yeah.ujian kepada nikmat yang silih berganti.

=)

moga kita tak leka dengan nikmat-nya..ameen..

Подтверждаю said...

As salam..
alhamdulillah..
yeah.ujian kepada nikmat yang silih berganti.

=)

moga kita tak leka dengan nikmat-nya..ameen..

bersama kak Es said...

pendek kata kita kena buat sehabis baik... pastu keputusannya berserah kepada Allah , kan ~

Tea said...

sabar bila menghadapi musibah. jgn banyak merungut. dan jangan putus asa utk sesuatu dan tawakallah kpd-Nya lps tu. :)

alif haris said...

yg penting jgn putus asa kan ..
sentiasa berikhtiar dan berdoa pd Allah .. insyaAllah berjaya keluar drpd musibah tu ..

ooouh akak pernah masuk ATMA eh .. yup2 .. UPNM tu baru lg kan .. hehe
nnt sambung dgree kt sini eh ?