Tuesday, July 19, 2011

Best tau dapat buka aib orang ni..

Api neraka lagi panas: gambar ini ehsan google

Wah... wah, kalau dapat mengumpat best jer kan? sampai lupa yang buku catitan tu dah berat sebelah.. bila nak sedar ni ye.. bukak aib orang yang tu, orang ni.. benda apa yang paling senang kita nak dapat atas dunia ni? dosa dan pahala akan bercambah mengikut amal seseorang itu.. meluncur laju ibarat air yang mengalir.

Kalau kita membuka aib orang di dunia, maka Allah sendiri yang akan membuka aib kita di akhirat kelak, kalau betul seseorang itu pernah buat salah, janganlah kita mempromosikan kesalahannya.. kadang-kadang orang tu dah berubah pun, tapi perilakunya yang dulu sering diutarakan. Bagaimana dia nak dapat ketenangan dalam setiap hijrahnya?

Takde guna kita cerita keburukan orang lain wahai sahabat-sahabat, sebaliknya mengambil kesilapan orang itu sebagai pengajaran.. bagaimana dengan perilaku kita? elok sangat kah sampai nak buka aib orang tu? masing-masing ada otak, Allah dah kasi sorang satu. Pandai-pandai la fikir. Ada sesetengah umat tu, perkara yang orang tak buat pun dikatanya buat... memfitnah, sumpah palsu.. isk.. ingat firman Allah yang bermaksud;
"Dan janganlah kamu jadikan sumpah-sumpahmu sebagai alat penipu di antaramu, yang menyebabkan tergelincir kaki (mu) sesudah kokoh tegaknya, dan kamu rasakan kemelaratan (di dunia) karena kamu menghalangi (manusia) dari jalan Allah; dan bagimu azab yang besar.." (An-Nahl:94)

16 comments:

alif ismail said...

ngumpat ni bleh sumbang fitnah...

kalo kite ngumpat benda baik xpe kan???

contohnya kalau kite duh warwarkan kebaikan seseorg???

mas saari said...

mintak2 kita dijauhkan dari sifat sebegini...

H.J said...

tak elok pom..haha

Tukang Karut said...

yang buruk tu kita simpan, yang baik itu kita sebarkan... tapi terbalik dalam dunia kita sekarang ni...

cucu umie said...

kadang2 semua orng tidak lari dripada mengumpat orng lain tetapi kalo rase nk mengumpat orng tu bnyk2 lah istigfar..incya-ALlah lali untuk mengmpat orng

NasZ said...

dah jadi kebiasaan dan tabiat yang susah nak dikikis..

jemput ke blog saya..

MOHD NASER.com

Syazwan Che Deraman said...

betol tu..yang buruk tu kita simpan, yang baik tu kita sebarkan..baru kehidupan lebih harmoni.:)

MisS HoNeY said...

“Sesungguhnya orang-orang yang ingin agar perbuatan yang amat keji itu tersiar di kalangan orang-orang yang beriman, bagi mereka adzab yang pedih di dunia dan di akhirat. Dan Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui” (An-Nur: 19).

waN Mohd Salim said...

susah nak cakap .. hahaha tapi tak mengape .. bole kurengkan dose sikit kalau org dedah keburukan kiter

Fathin Fazila Razali said...

alhamdulillah... kesedaran... kita tak boleh nak pdg serong dgn org yg buat slh sbb kdg2 itu mgkn slh fhm shj.. apapun utk igtkn diri sendiri.. sntiasalah berhati2..:")

Bro ahmad said...

dosa orang yang diumpat akan diberi kepada yang mengumpat..fikir2 kan

gedek! said...

OK...

uncle terasa...

nawal addina said...

kmu jaga aib org

ALLAH jaga aib kmu :)

aimie amalina said...

betol~ minta jauh dari sume.
Allah akan buka aib kite dgn lbh dasat kalo kite dok buka aib owg..

tamlegend said...

jaga aib org...insyaAllah, Allah akan jaga aib kita...

mizzkechique said...

mintak dijauhkan dr berperangai mcm ni.. takut..