Tuesday, July 12, 2011

Cita-Cita Si Anak Kecil


Cita-cita saya masa kecil dulu memang banyak, pastu pelik2 plak tu.. perangai saya masa kecik mengalahkan budak lelaki dan kekadang saya tanya mak.. "Ma.. apsal ma tak lahirkan org jadi lelaki ha..?" kalo org buli abang saya, otomatik la budak tu dpt sakit..

Dalam kelas cikgu ada tanya, bila besar nak jadi apa.. mcm2 jawapan saya, cikgu plak takde soalan lain.. tiap hari tanya pasal cecita je.. saya cakap nk jadi super gaban, otomen, spiderman, power rangers yg kaler hitam, doremon, pastu.. yg takleh blah nk jadi komunis.. apsal la masa tu leh ada cecita nk jadi komunis.. (maksud sebenar saya komunis tu adalah tentera)

Bila dh naik darjah 2, baru la jawapan tu cerdik sikit.. bila cikgu tanya nk jadi apa, saya cakap nk jadi pilot, doktor atau peguam.. tapi nk jugak selit jadi tentera.. mak kata saya sesuai jadi peguam sebab kt umah selalu loyar buruk jer ngan dia..

Tapi bila dh matang sikit.. naik darjah 5.. saya bercita-cita nk jadi seorang jurutera, polis atau tentera.. sampai la saya abis sekolah menengah cecita saya tetap sama.. dan Alhamdulillah saya berjaya mencapai cita-cita tu..

Mak mmg menghalang niat saya, saya ada terima tawaran utk memasuki Maktab, Jururawat dan lain2.. kalo tak skang ni dh jadi ustazah kot.. tapi rezeki saya dh tertulis di sini.. sekarang saya berkhidmat dgn Tentera Darat dgn Kor Jurutera Letrik Dan Jentera Diraja (KJLJD).. saya di bahagian Kejuruteraan Automotif..

Sepanjang pengajian saya tak perlu mengeluarkan satu sen pn, semua kerajaan support.. tak perlu buat pinjaman PTPTN dan tak perlu mengharap pada org tua.. dgn allowance yg saya terima dpt jugak bagi kat mak tiap bulan.. saya bersyukur sebab dapat peluang ni, InsyaAllah saya akan memegang amanat Yang di-Pertuan Agong ini.

24.10.2010.. itu merupakan tarikh yang terindah buat saya, hari graduasi saya di Universiti Teknologi Malaysia.. tak sangka saya konvo di hari lahir saya sendiri.. hadiah hari lahir yg paling istimewa pernah saya dapat, dari jauh saya nampak air mata mak jatuh.. kelulusan saya tu bukanlah Master atau PHd yg hendak dibanggakan tapi saya tak sangka yg saya boleh lalui 1 tahun+3 tahun latihan tu.. cita2 zaman kecil saya dulu tercapai akhirnya.. Alhamdulillah, ini semua berkat doa seorang wanita yg memiliki sepotong nama itu.. ZAINAB BINTI AWANG TEH..

Dah penat baca? ni sebenarnya SEGMEN dari Muz tau.. sesapa nak join boleh klik di SINI... ceritakan cita-cita anda masa kecil dulu..


26 comments:

muz said...

Fuh askar wooo...

Tahniah akhirnya cita2 anda menjadi komunis@askar tercapai...hehe

Best ke jadi askar? Berkhidmat di mana?

Thx for join... :)

muz said...

Fuh askar wooo...

Tahniah akhirnya cita2 anda menjadi komunis@askar tercapai...hehe

Best ke jadi askar? Berkhidmat di mana?

Thx for join... :)

H.J said...

lorh..askar bahagian atomotif tu..blh mintak tolong nak upgrade mana2 jentera kat umah ni...haha

Niena Pengembara Ilahi said...

hehe bukan sy yg repair,, sy tgk jer ^^
tau secara teori jer, amali tatau..

azam said...

hehehe....cita² byk yang tak jadi kenyataan....apapun carilah rezeki yang halal...

JIJI YU said...

uih..salute le kat ko weyh..

Far8 budak baik said...

waaaa tahniahhhh
aku pun enginneer..
student lagi..hahahahaha
=) hepi ending kot..

Bui Junaidi said...

24.10..gadis libra lah ni..tabik springg dekat niena sbb jarang tengok perempuan jadi askar ni..*_*

Cik Ezy said...

kire ok la cita2 tercapai..
hoho..
saye ni lgsg xtercapai..
kehkehkeh

Syazwan said...

nak join!!

Anum said...

alhamdullilah
tahniah kerana tercapai

myhatiku said...

tahniah..proud of u :)

Niena Pengembara Ilahi said...

^.^ kejayaan tu bukanlah besar mana pun, bersyukur sbb mampu tercapai..org lain rmai lgi yg berjaya... :D

aimie amalina said...

akak?akak konvo kat UTM ke nanti?waaaa..same...heee...asal akak x convo bulan 9..eh..akak atma eh?

Nasriq said...

tabik tuan!

:)

aimie amalina said...

akak?akak konvo kat UTM ke nanti?waaaa..same...heee...asal akak x convo bulan 9..eh..akak atma eh?

kotak bulat said...

hehehe..best..cita2 tercapai.. :)

suhaili sarif said...

tahniah!!! kagumnya dengan kamu :)
skrg keja ktne

Izzat Nazmi Saiful Bahri said...

tercapai juga cita2 Niena tu kan..mmg dr kecik minat nak jadi tentera ye.. (^^,)

Pn. Sheila said...

em... allhamdulillah... tahniah niena... cita-cita sy blm tercapai nie... aduh, sedey sgt ni...

aizamia3 said...

wahh.. tahniah.. akhirnya dapat juga jadi komunis..
mak mesti bangga walau pada awalnya mak menentang..

Sunah Sakura said...

owhhh~ utm rupanya... hik hik~ 2010 tu baru lagi..cam sama time jeeee kite grad~ hik hik~

Sunah Sakura said...

ehhh, bukan2... masa tu memang banyak ATM dari U-U lain grade kat UTM kan?

Подтверждаю said...

as salam..
grad tahun lepas.hehe..sama tahun dengan sunah. wah..dah tahu serba sikit pasal niena~

=)

alhamdulillah..berkhidmat baik2 kat sana. ha! lencana geng kuda dah keluar. kekeke~ kalau kuda lawan sarung tangan, mana menang?

ok, sarung tangan menang(kot?) pasal lagi senang kawal kuda. melecet jari, sapa susah?~

ok, pakcik gurau. ekeke~
gurau2 pun, kena la hebat dari perhebat. orang-orang lama yang hebat.

>_<

teringat pula moto marksman, sasaran kami~



by : http://fadzli-rt.blogspot.com

logorithm said...

I dulu nyaris masuk TLDM jadik pilot. Tapi I dapat offer masuk UTM buat architecture dulu. :-)


Terbaru dari Logokoko:

[U] Dua lagi rekabentuk LOGO mengancam untuk pilihan EqbalZack.com!

[18SX] Cinta malam pertama

[18PGSX] Logorithm's Wordless Wednesday #5 - Pecah kepala!

oPiE iSa said...

Kak niena!!!! Saya 2510..... Hehe....

klako lah akak ni... mcm2 cita2 masa kecik. kagum lah dgn akak. keje akak mmg terbaek... Bagus keje bawah DiRaja....