Wednesday, July 20, 2011

Kalau jadi, syukur Alhamdulillah..

Ramai tak reader blog ini dari Negeri Sembilan? mesti kenal Bandar Seri Sendayan kan..? ianya merupakan nadi ekonomi negara.. tahun 2009, masa tu tengah study lagi.. saya ada beli sebuah rumah di sana.. **hutang kerajaan ye, masa saya buat permohonan lecturer banyak yang hasut saya, katanya takyah beli.. membazir, kawasan tu takkan membangun pun..

Tapi saya nekad, saya nak jugak.. tujuan saya beli hanya sekadar mengumpulkan aset sahaja, bukan nak bermastautin di situ. Sebelum saya beli saya dah buat istiqarah, dan saya dapat petunjukNya.. hati saya berat ke arah itu.. bagi saya pemandangannya cukup cantik.. ada ladang anggur dan ladang buah-buahan yang lain. Ada IPTS yang sedang dibangunkan, serta banyak lagi pembangunan di situ.. dan yang terkini saya tengok ada lebuhraya yang dibangunkan menghubungkan Seremban 2 dan Sendayan.

Yang terkini,  bersebelahan dengan rumah saya tu akan didirikan Lapangan Terbang TUDM.. kalau jadi syukur Alhamdulillah, harga sewa rumah pun semakin naik.. nilainya naik mendadak sehingga 40,000 perbezaan dari harga asal saya beli.. Syukur.. tak sia-sia, rumah tu kini saya dah bagi sewa, sekurang-kurangnya dapat cover balik PPK saya tu.

Nasihat saya, belilah rumah yang masih di dalam pembinaan kerana harganya lebih murah dari rumah yang dah siap.. TAPI !! harus diingat, kaji terlebih dahulu latar belakang pemaju tersebut, jangan sebab murah.. kita main tibai jer.. untung beli rumah di usia muda ni..

32 comments:

Papa Mifz said...

papa mifz tahun depan rumah siap..x sabo nak masuk umah baru..:)

aanie said...

betul, beli la rumah skrg...utk pelaburan masa dpn...

salam kenal..dah follow u...

muhamad hanif said...

waaahhh,

aset rumah sekarang mmg menguntungkan =)

rara pinkmafia said...

wahhhh nina memang fikir masa depan kan.rara nk bli rumah gak.tp procedur xtau lah cane ag.

Elih Japahar said...

Ada planning nak beli rumah jugak..thanks nasihatnya :)

Pojiekyra said...

kalo xbli awl3 tanah mkin mahal..bli skg xrugi :D






p/s : kyra xmo kawen ag :D muda ag kakak :D nk kejo ilmu dlu ;)

selendang merah said...

ada niat gak nak beli umh untuk masa depan...

Anak Wak Mail said...

lebih baik beli rumah dari sekarang,,rumah makin lama makin naik..tapi tak mampu lagi nak beli..hihi

pengemis Cinta~ said...

Assalamualaikum..betul tu..untg beli rumah sblm dbina ataupn sedg dibina.kalau y da siap berlipt x gnda diorng( pemju, kontrktr, engnr, pguam dll) amek untg..PC student senibina.ad lar blaja ckit2 pasai ni..hehe.^_^ slm ukhuwah..

siti kektus said...

nak buat rumah kat kampung. hehe :p

aimie amalina said...

waaaa..akak dah ade aset ni!heeee...besnye...cepat la keje..huk3..nk beli umah gak...

Kalamhati said...

Bijok demo..kumpul harta muda2 lagi..alhamdulillah..berkat istikharah dan minta pertolongan dr Allah..pilihan yg bijak..berganda la nilai rumah tu beberapa tahun lagi..lumayan!

abglan said...

Wah... pandai invest dan pandai guna peluang... cayalah!!

Cik Ezy said...

wah bestnye..
dh ade aset..
=)

visitme@FaTiN cOrNeR said...

betul..better kaji dulu..

lec sy penh kena tipu psl beli rmh ni la..hutang kena byr tp rmh xda..

Syazwan Che Deraman said...

alhamdulillah..
murah rezeki niena, semoga dimurahkan lagi rezeki tu ye.

bagus entri nie.
dapat bagi petua cari rumah.

Bui Junaidi said...

adik bui pun ader beli rumah dekat sendayan tp dia sewakan sbb dia kerja dekat melaka..kalau niena nk tau,adik bui pun askar taww..hehe..beli rumah masa muda lah ngs..aset buat ms depan..*_*

Tukang Karut said...

memang ada plan nak beli... tapi pening nak cari lokasi yang ada di kl ni...

Dearie Pearls said...

selalu je berangan ada rumah sendiri. boleh hias sendiri dan beli perabot dan barangan sesuka hati..

mudah2an tercapai niat ini..

*bestnyer ada rumah di usia muda..

oPiE iSa said...

Phewit, dah ade rumah semuda ni.

Kak, askar wataniah ada buat aktiviti kat Telok Emas ahad ni ea? Rumah saya dekat2 situ, kalau akak ade, boleh dy datang jenguk... :)

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

pergi ke semua bank dan ajensi pinjaman tengok yang mana murah dan yang tak menekan..doa berjaya beli rumah..masak lemak cili api ada ?

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

bestrumah baru

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

bestrumah baru

GaRy™ said...

wah... untung la... rumah ni sebenarnya pelaburan.... bijak2..

mas saari said...

dekat gak ngan rumah akak bandar seri sendayan ni!

♥.::cintabunga™blogspot::.♥ said...

Alhamdulillah... atas sokongan rakan blogger, cintabungablogspot is BACK to normal! Jom skodeng gambar untuk lepaskan rindu, heheheh :)

cik pha said...

nt bila rumah dah dibeli..boleh laa cari calon tuk ahli rumah lak kak hehehhehehehehe

kotak bulat said...

org sekarng ramai takut nak beli rumah yg belum siap..sb takut kene tipu..

sergeant keroro said...

betul, buat simpanan masa depan kelak :)

tamlegend said...

SETUJU!!!beli umah di usia muda...

MEKAR said...

Bagus la "kecik2" dah beli rumah. Saya masa bujang dulu sempat buatkan rumah utk family di kampung. Skrg dah kawin harapkan pembelian rumah dr mr suami

fir daus said...

beli la kat sendayan ni gerenti xrugi...lg pon bkn kuar duit pon,full loan..