Monday, July 11, 2011

Kau memang hebat lah..

Apa perasaan kita bila dipuji begitu hebat? bangga tak? tak yah tipu la.. semua orang akan rasa bangga bila dipuji.. tapi mungkin ada sedikit ketakutan di situ..

Contoh cam saya, bila dipuji saya akan rasa terharu.. bangga.. tapi dalam masa yang sama saya akan  rasa takut.. takut kenapa? takut kalau2 pujian itu akan memakan diri kita sendiri satu hari nanti..

Tapi apa yang anda rasa jika pujian tu hanya sekadar atas angin jer? faham tak maksud saya? pujian tu tak sepatutnya kita dapat.. pujian tu bukan milik kita tapi kita yang merampas pujian orang lain..

Perbuatan tu amat keji.. sila berhenti melakukan perkara itu.. hidup kita takkan selamat andai mencuri hak orang lain tak kira lah apa sekali pun.. bila dah perkataan mencuri ni sah-sah dapat dosa.. tanggunglah ..

Dosa sesama manusia ni sangat sukar.. kalau orang tak maafkan kita camne? nasib la kamu.. sila jaga tingkahlaku kita.. kalau orang tak tahu tapi Allah tahu..


Ni promosi yang tadi.. sila la ke sana ye..

#BLOGGER YANG SPORTING SIRI DUA


21 comments:

muhamad hanif said...

blog ni tak kotorlah..





*ini bukan pujian ok..



HAHAHAHAHAHHA

Afiq Ryunosuke said...

pakcik rasa pakcik tau ape yg disampaikan....
tp pakcik buat2 tk tau le....
hehehehe~~~

Asha said...

sama macam Asha gak. kdg2 bila dipuji akn rasa terharu dan suka tapi pada masa yang sama takut. takut riak...lupa diri.

Sunah Sakura said...

hurmmm... segalanya bukan milik kita kan kak rosmalina?

:D

kotak bulat said...

kalau org puji kb.. memg terharu pun.. :P

Ujang9897 said...

kan kak kan..=)

missH strAw-BerrY said...

saya sangat bersetuju dengan pendapat saudari..hihi=)

Niena Pengembara Ilahi said...

Afiq: hehehe.. tau xpe.. peringatan tuk semua :D

aimie amalina said...

betol! seinggi2 tupai melompat..bedebukk..jatoh gak =p

Cik Bell said...

kalau kena puji memang mengembang kembang kuncup la..hahaha..

tapi takOt pulak..puji sebab nak amik ati or jaga hati..

Senang citer macam nie la..

kalau kena puji..cakap je.

"haza min fadhli rabbi"

maksudnya lebih kurang macam nie."segala kelebihan dan anugerah padaku dikurniakan oleh Allah"

;)

Syuxer said...

pujian membina tak mengapa..

asalkan bukan mengampu tahap kritikal heheh

bila berlebihan takut timbul rasa riak kan itu bahaya..

me@monolog said...

a: bro.. ko nampak hensem la sekarang
b: thanks dude
a: err.. rokok sebatang..
b: ciss.. terkene aku

cik aisha said...

bila dipuji ni takut nanti ada org lain yg sakit ati...iri hati...tak pasal2 dpt musuh free..;(

syiela said...

bila di puji terkembang jugak segala anggota bdn tapi kekdg terpikir ikhlaskah org tu puji kita.Ada juga yg jenis memuji untuk membodek..

Mira R. said...

saya juga takut untuk menerima pujian orang. sebab saya takut saya jadi riak, takabur.

tapi, apa2pun kita seharusnya berpijak dibum yang nyata.

ezumie esbarisma said...

thnks..singgah ezumie nye blog, maaf la..xtahu button follow xde..hehehe pelik jgk..huhuu apa2 pun.. bersyukur kerana diberi pujian..dan berhati2 dgn pujian..hehhe.. mengelakkan diri mnjadi riak..dan perasaan tkut itu perlu krna ia menggingati diri kita suoaya menjadi insan yg sentiasa rendah diri..:)

syrupmasin said...

errr..merampas pujian?? kire mcm cilok lah??

Bro ahmad said...

kan elok puji2 orang dari mengutuk dapat dosa...entri baru bro terlebih di puji jadi macam bro kah2 XD

Tea said...

paham paham. :)
hati2 dgn pujian. lg2 bila pujian yg wanita dpt dr lelaki ajnabi. :D

mas saari said...

betul tu niena...
usaha sendirilah kalau nak merasa hidup senang lenang kan?

JIJI YU said...

puji2an...leh wat penyakit hati merebak