Wednesday, July 6, 2011

Muhasabah diri...

Sambil tunggu "panggilan bersih".. sy tengok rancangan Al Alhijrah, muhasabah diri.. agak menarik, tajuknya mengenai solat..

Sy dulu bukanlah tergolong dikalangan orang yg lengkap solatnya, masa kecik2 dulu selalu jer tinggal.. bukan mak tak suruh, tapi diri sendiri ni, Alhamdulillah, sekarang ni tau buat dh.. dh besar panjang.. tua bangka dh pun..

Kata ustaz, Solat itu bukan sujud dan rukuk je tapi solat itu antara hubungan kita dgn Allah.. di dlm solat kita sangat menjaga aurat kita, tapi knp diluar tak? sedangkan di luar aurat wanita di dalam solat sama je.. knp hanya menganggap solat itu sepatutnya "beruniform?"

Kita cukup mendisiplinkan diri semasa bersolat, tapi knp di luar tak? kita jaga hati kita.. sedaya upaya fokus kepada sejadah, nak kusyuk punye pasal, nk cari kat mana Allah.. tpi kat luar solat ada ke?

Dan knp Rasulullah mendidik kita agar berjemaah? agar kita sentiasa bergaul secara sihat.. seharusnya kita mengaplikasikan disiplin solat dalam hidup kita.. 

Ingat, apabila kita ke alam barzakh kelak, amalan utama yg dipersoalkan adalah solat.. kita dh tau ada soalan bocor tapi knp kita taknak ambilnya sebagai persediaan kita?

Hati kita ni.. ada Allah kah? terkadang sy juga lalai.. Allah itu ada 24 jam untuk kita.. kita ada berapa jam untuk Dia? Sedihnya rasa, kerdilnya diri.. Allah tak pernah lupakan kita.. kita yang sering terleka.. marilah menjadi HAMBA..

15 comments:

muhamad hanif said...

um..


rasa kerdil sgt..

syrupmasin said...

adoiii..

Bro ahmad said...

dah bosan kt tv citer bersih2 hmmm

niena shopping2u said...

Bro Ahmad:
ni bukan psl bersih :D
ini sy yg trlibat ngan ops bersih ^^

+_Miss.Jannah_+ said...

bersihkan diri, bersihkan hati.. insya ALLAH sentiasa dirahmati.. :D

waN Mohd Salim said...

akakkk ps selalu tinggal sholat .. huhuhu

Syuxer said...

kadang2 kita ada rasa malas nak solat..solat last minutela..mintak dijauhkan...semoga solat kita terpelihara..

aimie amalina said...

=) sukeeee! ye..solat itu satu perjalanan menemui-Nya tiap2 hari..5 kali seari =)

alif haris said...

jagalah solat ^^
pasti aman hidup dunia akhirat :)

selendang merah said...

sama2 lah kita perbaiki dari hari ke hari untuk jadi insan yg sempurna..^_^

Fee Hafeezah ketuk keyboard said...

sama kak niena, harus menjaga solat..kita tak tahu bila tarikh perginya jasad ini.. So, sape yg tak solat tuh..ringan2 kanlah badan utk solat seblum anda dipanggil utk kembali kpdNYA :)

faisal apardi said...

pe yg ada dlm solat kita bawak sekali ke luar..sbg contoh dlm solat tak de pun dedah aurat..tapi lepas solatt???

Подтверждаю said...

as salam..
alhamdulillah..
perkongsian teguran..

betul..kukuatan solat terletak pada niat kita. goyah pada niat, goyah juga la rukunnya.

ambil contoh..kita nak cepat, setiap rukun dijadikan sepantas mungkin. solat ekspess..

sampaikan bacaan pun, jadi kurang jelas. walupun ia dibaca dalam hati..
wallahua'lam..

kita sama2 ingat mengingati..

=)

niena di-tag oleh pakcik~
teringin juga nak tahu siapa sifu niena

;)

boleh rujuk terus kat :

http://www.jejakaterhangat.com/2011/07/blog-assignment-jejaka-terhangat-tunjuk.html

jejaka terhangat punya backlink, tinggi2 oo..

=)

Mohd Yusuf said...

sy pun kdg2 solat last minute jgk... he3

mizzkechique said...

solat tu la tiang agama...