Monday, July 18, 2011

Patut ke tanya soalan bila nak dapat anak?


Niat di hati memang nak tidur sekejap tapi batalkan niat tu dulu sebab ada misi penting untuk disampaikan.. mengenai zuriat.. sila ambil perhatian yer penduduk kampung pisang.. !

Isu anak bagi pasangan yang sudah berkahwin dalam jangkamasa yang agak lama adalah isu yang sangat sensitif.. ingat ye!! sila ambil tahu hal ini.. memang, kekadang kita ni terlepas cakap.. mulut tu laju je , nak tunjukkan diri yang kononnya tu peramah..

Anak itu anugerah Allah.. pasangan yang berkahwin sudah tentu inginkan zuriat bukan..? yang dah lama kawin? mesti mereka kempunan sangat kan..? isu anak ni boleh menimbulkan pergaduhan suami isteri, bila tak dapat anak masing2 menyalahkan pasangan, maka timbullah penceraian sebagai penutup cerita mereka..

Sebaliknya kita doakan pasangan itu agar mendapat zuriat yang soleh dan solehah, boleh je nak tanya.. tapi tanyalah pada pengantin baru.. usik2 mereka, haaa.. itu perkara biasa kan tapi tolong jangan tanya pada pasangan yang dah lama kahwin, mungkin hati mereka akan terasa, maka timbullah perasaan sedih serta rendah diri..

Ingat tau teman-teman, hati manusia ni cepat berubah.. kekadang sensitif, saya tak sanggup nak menanggung rasa bersalah bila ada hati yang terasa disebabkan saya.. tapi biasalah, kita ni tak sempurna semua, kekadang tu terlepas jugak.. tapi hati-hatilah dengan setiap perkataan anda.. JANGAN TANYA SOALAN BILA MAHU KAWIN JUGAK.. itu juga sensitip.. semoga kita sama-sama menginsafi..


"Anak itu anugeh Allah.. jadi janganlah kita mempersoalkan pemberian Allah.."


28 comments:

Santri T.P.I.N.I said...

btul tu niena, terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata tiada gear reverse...he3

azam said...

adess.....ada lagi, cakap bila xde anak: laki ko tak pandai buat, meh aku tolong buatkan......xde rezeki lagi...nak buat camne??
Usaha kena lebih, tawakkal dan berdoa. Tak salah perigi mencari timba

hajar said...

ermm.. betol3... cth terbaek saya le tu... saya dah kawen hmpr 9 thn tapi belum dikurniakan anak... belum ade rezeki... ape nak buat... skg menumpang kasih ngn anak angkat jer...

Santri T.P.I.N.I said...

ooo yeke? xper nanti sy google dlm entri nina yg lama2 tu utk baca semula...

Подтверждаю said...

as salam..
yup.
sama seperti menafikan hak-Nya walaupun belum berlaku..
haih..berusaha sudah..

hehe..selamat sambung rehat.
ekeke

waN Mohd Salim said...

belum kawin lagi nak dapat anak .. manusia pelik .. wuaahahaa

Niena Pengembara Ilahi said...

waN Mohd Salim
tak baca abis la tuh.. tu la, jgn la baca tajuk je.. grrrr...

abglan said...

Ramai yan tak faham isu nie sbb kebanyakan yg kahwin terus dapat anak. Yang tak bunting pelamin saja faham perasaan org yang menunggu anugerah Allah nie.

Peliknya yg tak faham tue org yang muda-muda tue takpe... Yang tua bangka nie alahai mulut... sabar je la..

Syazwan Che Deraman said...

bila nak dapat anak??.. heheheh.

betol tu..saya sokong..
banyak maksud disebalik jika tanya solan macam tu :)

tamlegend said...

diam itu tandanya bijaksana...hehehe

Jaja said...

memang betul soal anak adalah isu yg paling sensitif bg mereka yg dah berkawin... mula2 ok nak menjawab tp lama2 akan terasa hati... saya tak pernah nak tanya kwn2 soal anak sbb saya dulu penah mengalaminya selama 2thn.... dan klu Allah izinkan, Disember nnti saya dpt 1st baby...

Tentang Kita said...

soalan tu la org duk tanya2 kat lini...dh naik menyampah nak jawab..klu la anak tu boleh dibuat cam anak patung x pe la jgk...

Bui Junaidi said...

kalau nk tahu dulu bui lepas 5 tahun kawen baru dpt anak taww..mmg ms tu sensitip sangat kalau org tanya pasal anak..dgr kawan2 yg baru kawen terus pregnant,mmg menangis dlm hati..sampai ada mulut jahat cakap,kalau dia jd hubby bui mmg dh lama cari perempuan lain..huhu..sakit hati betul..balik kpg mertua lagilah..malu sangat2..tp alhamdulillah setelah puas berdoa dan berusaha akhirnya doa bui & hubby dimakbulkan..sekarang bui dpt anak sepasang lagi..syg hubby sbb setia dan sabar masa tu..huhu..(sedih pulak bila ingatkan kisah lama...)

Anak Wak Mail said...

betul!!!soalan ni memang menyentapkan hati kalau pasangan tu lama tak dapat anak lagi..ofkos diorang nak anak,,cuma belum ada rezeki..=)

Pn. Sheila said...

mmg slu sgt dgr soalan tu... bila dijawab seakan memerperli lak... tak terfikir ke semua tu dtg dr Allah... ada nak salahkan kita lak , x usaha la apa... suami isteri y halal semua nak anak... lain ler, y x halal buang sana sini...

mizzkechique said...

yg duk bertanya tu xmerasa lg, mmg laser la mulut..

kdg2 Allah lambat kurniakan rezeki tu dr kita tp Dia dtgkan rezeki yg lain dahulu...Dia maha mengetahui..

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

biler x kawen di soal...biler nak kawen? x kan x der calon lagik??

biler dah kawen...biler nak mengandung ni...planning ker?

dah dah ada nak....awat baru 1 bila nak tambah lagik

so kesimpulannyer soalan itew x der penghujung dah habit org kiter suka tnya soklan gitew....adeh

YAYA AZURA said...

manusia tak habis dgn soalan..terlalu banyak bertanya..terlalu banyak bercakap ..belum kawen tanya bila nak kawin..dah kawin tanya pulak bila nak dapat anak..bila dah dapat anak tanya lagi bila nak tambah .. majoriti org mcm nie tak de sensitiviti .. tak fikir perasaan orang lain ....

aizamia3 said...

itu memang isu yang hangat untuk pasangan yang dah berkahwin..
kalau jenis mulut cakap lepas memang terasa teramat.. kalau dia lama tak dapat zuriat janganlah terus kecam dia.. kita doakan yang terbaik untuk dia dan pasangan.. jangan menangguk di air keruh..

M Fizan said...

hal anak tu maybe sensitif.. tapi kawin tak rasanya.. huhu..macam jugak kita tanya "bila nak dapat anak?" pada pasangan baru berkahwin.. macam tu jugak kita tanya "bila nak kahwin?" pada si bujang trang tong tong.. wallahualam ..hehe

alif haris said...

bile nak dpt anak kucing kak ? hahah

eh kak alif tag akak dlm latest entri sy taw :)

Dearie Pearls said...

wah, entri ini sangat bagus. tu ar, selalu je asyik nak tanya bila nak dapat anak ke, bila nak kawen ke..

*malas nak balik kg coz soalan 'bila nak kawen' sangat memuntahkan utk dijwb..

heeeeeeee

myhatiku said...

betul2..stuju dgn kata2 akak..sebelum berckp,kene fikir dlu baik buruk nye..lagi2 soklan2 sensitif mcmnie..:)

BERT said...

saya kawin baru 2 bulan.. pon penat dah nak jawab biler nak beranak hehee... tasabar diorg nak tengok sy beranak.. mengandung pon blom maa.. tensen gak kengkadang..

Hanjila Aigiarn said...

kdg-kdg klau da slalu sgt ditanya, nak je jwb, 'tanyalah tuhan'. tp takut pula slh ckp, naya...

Pojiekyra said...

rezeki yang diberikan oleh Allah mana nk sama..tue kna paham..adakala rezeki anak cepat..adakala lambat..kena sabar..kalo irang yang dok tanya tue tanda dia xpnah alami ag..kalo alami ase3nya..xkn tanya..

amna said...

rezeki ada di mana-mana. mungkin belum sampai lagi rezeki anak, tpi dapat rezeki pada perkara lain. InsyaAllah bila tiba masanya, akan lahir juga permata hati tu. ameen :)

syrupmasin said...

huhu..cakap pasal ank sebelom kawen saye nk amek anak angkt sorg..haha..cadangan je tuh..ta tao la jadi ke ta..haha..beragan kan kak :D