Monday, July 18, 2011

Saya nak cari rezeki yang halal

"Na.. takleh ke mintak tolong ni?"
"Bukan aku takmo tolong.. tapi.. tu luar bidang kuasa aku.."
"Ala na.. tolong sedara la na.. kita kan sedara.. sekampung lagi"
"Aku serba salah.. tapi aku tetap takleh tolong.. kena ikut prosedur yang betul.."
"Ala... berkira la kau na ngan aku.. aku boleh la hulur sikit-sikit..."
"Hulur apa?'
"Duit kopi la na..."
"Sorry laa... aku cari rezeki yg halal.. nak sara mak aku, aku taknak bagi mak aku makan api.... sorry.."

Pelik.. tak pernah dia ajak chat kat Fb.. call, tanya khabar.. isk... erm.. agak pelik di situ.. rupanya ada udang di sebalik mee, maaf lah.. saya takleh makan udang banyak yer.. resdung menyerang nanti..

Saya tak makan rasuah.. saya jugak tak suka adjust orang masuk kerja sesuka hati.. lagipun tu luar bidang kuasa saya. Saya bukan big boss.. kalau nak, sila usaha sendiri.. saya dulu pun usaha sendiri.. berusaha dan bergantung pada Allah.. ada part jugak kalau nak bantu orang..

Kalau masuk kerja dengan bantuan orang... besar kepala la jadinya bila berkhidmat nanti... sebab apa? sebab bila kena sesuatu tindakan... maka akan berbunyi lahhh... "Aku ada kabel la... siap ko kena nanti..!!!" ala... dah biasa la benda-benda camni..

15 comments:

+_Miss.Jannah_+ said...

tak suka orang macam tu.. cari kita bila ada hal..

nak durian? meh la datang amik kak.. family Jannah pon dah tak mampu nak makan.. Jannah sorang je, tak larat nak habiskan :p

H.J said...

na..nak keje gak..blh tlg tak..saya tak besar kepala..haha

+_Miss.Jannah_+ said...

hehe, rumah jannah dekat mobil tu je la kak.. tak pon nanti kita jumpa la kat mana mana yang akak senang nak pegi.. :D

Niena Pengembara Ilahi said...

hehehe boleh2..sy nmpak kepala awk kecik jer

belog|amiyo said...

apa main kabel2 ni. tak aci. :D

Syazwan Che Deraman said...

tak suka orang berjaya tanpa usaha tak ada berjaya dengan kabel-kabel nie ..
huhuhu

Cik Ezy said...

xde usaha sndiri..
nk arapkn org je..
mane boleh kan..
jauhi rasuah!
haha

syrupmasin said...

waaa..suke care akak nih :)

Nurnajwa said...

Same goes here, kte dr dlu smpai skrg ta dpt msok sekolah asrama. Nk sgt :[ Mmber yg kenal org dlm sume dpt.

alif haris said...

benci betul orag yg gune kabel ni .. poyo ! huhu

abglan said...

Bagus-bagus... kekalkan momentum camtue, cayalah!

deqma129 said...

hmm...tolong boleh, tp kena ikhlas. Tak salah tolong jika dia mmg layak..

Anak Wak Mail said...

betul..tak suka orang mintak kerja pakai kabel..tak aci lah camtu..kena usaha dengan sendiri!

bagus nina,,jangan sekali kali amik rasuah!

princess ugly duck said...

salam..bagus betul akak...memang ramai yang guna kabel mudah dapat keja tapi kita kna usaha dan yakin pada Allah yang memberikan rezeki pada hambanya...

princess ugly duck said...

salam...setuju ngn entri ni....sepatutnya kita kna yakin allah dalam sesuatu perkara..