Tuesday, July 5, 2011

Tosei dan Tokse...

-google-

Satu hari sorang pemuda yang baru tiba di kampung (kelantan) berhenti rehat di kedai mamak.. dengan wajah yang agak eksen dia memerhati di sekeliling.. lalu datang sorang pekerja dan bertanya kan pada beliau..

"Apa mau..? air..? makan..?" tanya mamak tu dengan kepalanya yang teleng..

"Bui air milo ais satu.." ujar anak muda itu sambil mengipas badannya sendiri.. dia cuba berkomunikasi dalam bahasa melayu yang betul.. namun tetap berbau "budu" nya itu..

"Mau makan apa..?" soal mamak tu lagi..

"Tokser.. pisang je lah satu..."

Selang 5 minit kemudian, air milo ais sampai.. dia terus menghirup milo ais itu sambil makan sebiji pisang... dan, 5 minit lepas tu.. datang la mamak tadi dengan membawa sekeping tosei..

"Tosei pisang siap.... "

"erk...  gapo ni?" terpinga-pinga si pemuda itu, dia menggaru kepalanya yang tak gatal tu sambil berkata.. " saya cakap, saya tokser tosei.. saya nok pisang, tokser tosei.. tokser.."

Sampai sudah mamak tu tak paham.. apa itu tokser.. jadi, kepada si penjual tosei.. sila ambil tahu apa itu tokser.. okay.. !!

**tokser= tak nak
**bui= bagi


13 comments:

aimie amalina said...

heee..keharmonian bahasa di Malaysia..hihi =p

Tea said...

hehe. dah paham sangat dgn perkataan camtu. :D

bila biasa bergaul, kita boleh communicate mcm orang dr negeri lain jgk kan? :D

Tea said...

akak asal kelantan kan? kt mana? dulu ada ramai gk member kelantan, diorg ajar sket2 kecek kelate ni. :D

azila said...

heheh...uniknya nbahasa klate:)

Anies Anessa said...

toksei toksei...

hehehe..saya org utara so tak berapa paham sgt bahasa kelate nie..naseb baik ada member kelate jugak yg ajar saya nie..

nasyitahahmadzaini said...

err,,sy fail kalo bhs klantan ni~

muhamad hanif said...

ahhahaha..

mamak dengan aku-aku sekali penin uu..

Syazwan said...

sayalah org kelate itu..
hehehehe..

ooo..baru paham tokser tu tak nak..
bui tu bagi..hehehe.

Pojiekyra said...

hahaha kyra kenal bahasa itu :D

yup akak, kyra blaja di poli itu :D hehe..tp xbest :(

CikMiMiey said...

classmate CM ramai sek klate , kire dengo sokmo lah duk kecek tok se nge bui ni .. hihi

*tak boh=tak nak jugak :)

syrupmasin said...

wuahahahahaha..adoii..saye kalu bahse kelantan mmg ta paham :D

Bui Idzra Ryn said...

ahaksss..ader jugak nama bui kat entry ni yer..hihi..baru tahu bui tu bermaksud bagi..aritu ada org endon bagitau,bui kat tempat dia bermaksud penjara..^_^

Cik Kay Jue said...

hahaha... problem problem.. haha.. klakar..