Monday, August 8, 2011

Antara ibu dan bapa.. mana yang lebih prihatin?

lukisan ni comel... klik SINI kalau nak tau sape pemiliknya..

Siapa yang lebih prihatin tentang anak-anak? ibu kah..? atau bapa kah..? tajuk ni tercetus apabila saya melihat satu surat rahsia di atas meja CO pagi tadi.. erm... surat tu dah terbuka.. curi2 tengok je lah.. Surat tu mengandungi lukisan comel dan bertajuk "SELAMAT HARI JADI AYAH.." mungkin dari anak boss yang masih sekolah rendah kot.. tetiba saya teringatkan satu benda..

Masa saya bertugas di MINDEF, saya bekerja dalam kelompok orang awam yang agak ramai, dalam office saya tu ramailah akak2 serta makcik2. Dapat lah dengar cerita mereka. Biasanya kat atas meja yang dialaskan kaca mesti ada kad comel berbentuk ucapan dari anak2.. walaupun agak kelakar tapi diorang letak jugak dan saya tak pernah lagi tengok atas meja kaum lelaki ada kad sebegitu.. masa tu saya terfikir mungkin anak2 lebih mementingkan ibu kot..? ternyata tanggapan saya selama ni mungkin tersilap.. lepas saya tengok dalam laci longgokan surat CO..

Maaf kalau saya tersilap.. pada pandangan saya, ibu lebih memahami si anak, mereka lebih menghargai pemberian anak berbeza dengan bapa. Selalu saya tengok, apabila anak memberikan hadiah pada bapa, si bapa buat endah tak endah je tapi kalau bagi pada ibu.. dia lebih menghargai, memuji-muji dan macam2 lagi.. erk.. tapi jangan marah plak ye wahai kaum bapa.. tak semua cuma segelintir je.. bercakap berdasarkan pengalaman... hehehe..

13 comments:

Jiji-Fify said...

bagi saya, dua2 prihatin dan memahami si anak. Cuma selalunya ibu yang lebih menunjukkan kerihatinan dia. Ayah akan tunjuk bila perlu saje. :P

Jemput-jemput: Saat Aku Kau Pilih

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

sifat semulajadi perempuan mengharagi apa yg diberi....ada juga lelaki yg appreciated just x ramai mcm perempuan la

Fee Hafeezah ketuk keyboard said...

betul3..setuju..ayh ta pndai nk puji2..tp ayah mmg cool kalau bab bg duet..hehe

Mak suka puji tp bab mintak2 nih susah sikit ..hhihi..*brcakap dari pengalaman jugak..

eh, kak niena sudah kembali..wewiiit3..lama tak nmpak, pi kursus kawen ke kak? ke dah kawen? HAHA *kidding.. :D

Syazwan Che Deraman said...

ibu lebih manja dengan anak anak.sebab tu anak anak suka bagi kad..

actually semua sama, tapi cara lelaki manjakan anak anak berlainan..

Anak Wak Mail said...

ya,,setuju,,ibu lebih perihatin dan memahami..=)

syrupmasin said...

haha..abah sebenarnye mcm sembunyi2 sikit :D

Ezy Chiaki said...

kalau si abap ni mmg jnis xtnjuk die sygkn ank2..
kalo si ibu mmg tnjuk cane die sygkn ank..
sbb 2 ank2 lebih rapat ngn ibu..
walaupon si bapa buat xtau tp jaoh disudut ati mereka sgt sygkn ank2..
haha..

eh lukisan 2 mcm kenal je..
kehkehkeh

aimie amalina said...

weeee
betol2!
hehehe...sakit ibu..makan ibu...hadiah ibu..jenjalan ibu..
sume ibuuu
hehehe
tapi ada jugak ayah cam ibu
ayah yg mungkin besarkan anak2 die seorang...mgkin kematian isteri or papelah seangkatan dgnnya =)

abglan said...

Memang betul pun... aku dah jd bapak, tau le :)

Bui Junaidi said...

bagi bui 2,2 prihatin tp dgn cara yg tersendiri..

Cik Ecah said...

kaum bapa ni malu kot..dorang hargai cuma mungkin xtau mcm ne caranya ;p

cucu umie said...

hehe..tpy ad juga sis bapa yg menghargai..

mas saari said...

bapa ni dia menghargai tapi dia tak tunjuk sangat!