Tuesday, August 9, 2011

Bagaimana andai pemandu bas warga asing?

Kecekapan seseorang pemandu itu bukanlah atas dasar kewarganegaraan tetapi atas dasar kemahirannya menjadi seorang pemandu yang berhemah.. ramai juga pemandu rakyat Malaysia yang memandu secara lintang pukang, tapi.. logik kah kalau syarikat pengangkutan awam tempatan menawarkan kerja sebagai pemandu kepada rakyat asing?

Memang tak salah andai mereka diberi peluang ini tapi bagaimana dengan rakyat tempatan kita? bagaimana peluang pekerjaan kepada rakyat tempatan? Masih ramai lagi rakyat kita yang menganggur.

Dan bagaimana pula andai bas tambahan menggunakan warga asing sebagai pemandu? biasa la raya camni bas sentiasa penuh... bas nak ke pantai timur dah habis dijual rasanya.. bas nak ke Sabah & Sarawak je yang masih belum habis sebab memang takde, nak habis camne kan..?

Ada setengah pendapat mengatakan ianya tidak wajar, mungkin kerana ada yang beranggapan sekiranya berlaku apa2 kejadian yang tak diingini, dan kemalangan itu berlaku atas kecuaiannya sendiri, kemungkinan besar mereka akan melarikan diri kerana mereka tahu mungkin sukar untuk mencari mereka. Tapi jika pemandu itu berdisiplin apa salahnya kan..? ajal dan maut itu ketentuan Tuhan..

13 comments:

BERT said...

hoho takot naik bas.. rela bersesak dengan keta je

Acik said...

pemandu bas warga asing? kalu yang sah dan memang terlatih, ok kot!

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

makin menjadi2 excident waktu perayaan ek....hope this year x seteruk macam last year...gerun sungguh part tue...ikutkan ai x kisah janji driver itew bawa ngan betul dah laaa

Afikah Aziz said...

rasanya xperlu kot bg warga asing,warga tempatan pun dah ramai yg menganggur,baik bg kt warga tempatan je bawak bas hehe

visitme@FaTiN cOrNeR said...

pemandu bas wrga asing?? kurang setuju tp klu dh wrga tempatan byk memilih kerja, kerja bwk bas pn malu nk buat, apa salahnya..

Kakzakie said...

Kalau dah warga sendiri pun kemalangan ngeri apalah lagi kalau warga asing yg jadi pemandu... Kakak amat bimbang masuk Guiness Book Of Record "Worsen Accident Express Bus in Malaysia"....

mas saari said...

tak setuju!
rakyat Malaysia ramai lagi yg tak bekerja...

azam said...

wah takut lah.......
kebanjiran pendatang....dah la ganas....bunuh membunuh....kerat²...ish....

tidakkkkkkk.................

Anak Wak Mail said...

setuju je,,asalkan diorang bawak bas elok2..sebab budak tempatan bukan suka sangat nak kerja bawak bas ni..hmm..memilih kerja!tp xsemua la..hehe..:)

muhamad hanif said...

tulah,


tapi kalau pekerja asing ni boleh bagi gaji rendah, pastu kerja kuat.


sebab tu kot majikan hired dorang.

muz said...

kalau memang mahir dan terlatih takpa... janji ada perjanjian lah jangan ada kes dia lesap begitu je... :)

Pojiekyra said...

AKAK..!!! RINDUNYA KT AKAK :D

jap..jap..baca entry akak dlu hehehe...

bg peluang pada rakyat malaysia yang kini banyak menganggur cma pastikan pemandu tersebut berlesen sbb majoriti yang memandu bus skg nie bukan da lesen..huhuhuhuhu




p/s : kalo xbergambar akak rugi hohoho..tue payung kyra akak..besar x hehee

alif haris said...

ish .. ni malaysia ramai lg warga yg tanam anggur ..
tak perlulah amek orag lua negara tu ..