Tuesday, August 9, 2011

Belajar jadi orang yang lebih prihatin..

Minggu lepas saya ke rumah kakak, baru lepas baik dari sakit.. saya berjalan dalam keadaan tak berapa nak elok lagi... lutut ni masih terasa sakit.. Kerusi di ruangan menunggu memang penuh diduduki... saya dok depan sorang brader yang bajet dirinya macho.. dari jauh dia dah tengok saya jalan camne tapi wat tatau jer.. saya menjeling ke arah bangku kosong di belakang brader yang tak macho tu..

Bila dah pasti kerusi tu bebetul kosong, saya terus beralih ke belakang.. sebelah tu plak ada sorang awek yang agak cun.. dia melemparkan senyuman ke arah saya tapi bukan tujuan ingin menggoda sebab saya sama jantina dengannya.

Bila dah hampir ke kerusi tu perasaan saya takde la rasa hampa sangat walau ada biskut raya "tart nenas" di atasnya.. lebih kurang seploh minit, saya tanya awek yang tak cun tu.. "ehhemmm.. minta maaf, ada orang tak kat atas kerusi sebelah ni..?" dengan tersenyum dia cakap "a'ah... ada orang.." lepastu terus dia diam.. sedih nye rasa cam nak mengemis tempat duduk plak..

Macam takde limpa dan hempedu diorang ni ye.. dah tau orang sakit boleh wat slumber badak jer semua, cam takde perasaan.. saya perhatikan je di sebelah masing2.. ada bangku kosong tapi 'diduduki' oleh beg atau barang2 mereka.. sanggup menipu plak tu..

Belajar lah jadi orang yang prihatin, dahulukan warga emas, wanita yang hamil, OKU, orang2 yang sakit.. tak mustahil satu hari nanti kita akan jadi seperti mereka.. masa tu tau la rasa sakit hati camne bila orang layan camtu..

24 comments:

ZORA said...

susah jugak sebenarnya nak pupuk prihatin dlam dri ini...tapi bila ade ksedaran mngkin semua ni boleh brubah..:)

JunAina said...

orang zama sekarang memang macam tu, sudah hilang perasaan timbang rasa semuanya hanya mementingkan diri sendiri sahaja...

salam perkenalan...

Umedia Network said...

Betul2. SOkong2. :)

muhamad hanif said...

buka hempedu je,

hati, perut, limpa, jantung semua takda.



haisssshh.

Anak Wak Mail said...

teruk betul..lain kali niena duduk je..tak yah tanya2..tak pon kalau ada beg niena cakap,,boleh tak saya nak duduk sini..saya tak larat..mesti diorang bagi duduk..

tak patut betullah kan..=(

WuMing said...

Kesian laa... apa salah bagi duduk bulu... Masa tu bukan ada orang pun..

Awek cun tu nasib baik lempar senyuman kat Niena..

Kalau kat WuMing.. kompom balik tidur termimpi..
Berdiri sampai esok pun tak apa...

sergeant keroro said...

betul, sesetengah orang lebih pentingkan diri masing-masing.

kena jadi lebih prihatin lagi. insyaAllah :)

BERT said...

TADER RASE IHSAN LANGUSNG.. SELFISH NAMENYE

alif haris said...

huhu .. kesiannya akak ..
nnt sy bawkkan kerusi dari rumah hehe ^^

sabo je ler ngn orag cmtu .. selfish tak habis2

visitme@FaTiN cOrNeR said...

alahai..siannye..

xptt betol la.muka lawa tp...

NasZ said...

kenapa teruk sangat dorang ni? orang sekarang dah takde hati perut. kira nak jaga perut sendiri je.

MOHD NASER.com

aimie amalina said...

hayoooo
ciannye akak...aduhai..cube deme kat tempat akak tu
baru deme tawu...aigooo
manusia ni

Papa Mifz said...

mmg ramai org mcm tuh...sabo je la...huhu

Tea Dno said...

manusia memang gini lahh.. bila nampak orang sakit buat bodoh je.. bila sendiri yang sakit baru terhegeh2 sedar.. hurmmm..

Tea Dno said...

tea dulu eksiden, patah kaki jugak lah.. tapi, biasa lah.. orang pandang kita macam takde perasaan je.. mungkin dia tak rasa apa yang kita rasa... tapi tak kisah pun, sebab dari situ lah tea belajar camne nak berdikari tanpa bantuan orang lain..

Waqheh said...

inilah realitinya sikap warga malaysia. tidak perihatin perkara sebegini..

mencerminkan kebangangan imej kita..

cik pha said...

sabrlah kak manusia kan byra tuk satu tempat duduk tapi duduk y berlebihan kusi lak

Fad said...

siannya niena..moga2 ada ikhlas dalam hati tanggung ujian sakit ni..

JIJI YU said...

taka macho sungguh beliau

cucu umie said...

memang kne ad sifat prihatin tersebut tkot krlak orng akan bt dekt kita plak nty..

syrupmasin said...

lempang je kak org mcm tuh..sabar je lah kan :D

Farah Shamsudin said...

memanglaa.. dalam bas pun sama.. dorang buat tak tau je.. sakit hati kan.

Nurnajwa said...

Eeeee, diorg ni kejam la T^T

Luqeem™ said...

betul. kadang2 diorang saja buat macam tu. nak duduk pn mcm tak bagi je.