Monday, August 15, 2011

Bunyi guruh itu lebih indah..

Assalamu'alaikum Warahmatullahi wabarakatuh dan salam sejahtera .. selamat pagi semua? sedar tak sedar.. dah masuk puasa yang ke 15 ea kita.. cepatnya masa berlalu.. rasa cam semalam jer baru pengumuman puasa kan..

Dalam masa seminggu ni, keadaan cuaca tak mengizinkan.. kat Melaka ngan KL sama je.. boleh dikatakan tiap hari, masuk jer waktu petang mesti hujan, dan awal pagi pun hujan jugak.. bunyi guruh kuat plak tu, tapi takpe.. itu semua Allah yang ciptakan... bunyi guruh sekuat mana pun Allah yang ciptakan.. bunyi itu tetap indah walaupun agak mengerikan..

Yang diherankannya, ramai yang tak suka bunyi guruh, tapi ramai plak yang suka main mercun.. ada yang tak suka bunyi mercun tu tapi yang sengaja nak main mercun tu apa cerita..? best sangat ke bunyi mercun ni.. menghabiskan duit jer, kan elok duit tu gi sedekah kat fakir miskin, rm5 pun bernilai buat mereka yang memerlukan, main mercun ibarat membakar duit.. sebut aje bulan pose dan raya, tak sah kalo tak bunyi mercun..

Heran, sape yang cipta tradisi main mercun di musim perayaan ni.. ada ke gi baling mercun bawah keta orang, ingat saya beli keta tu pakai daun ke apa.. melampau betul. Masa kecik dulu kami tak pernah beli mercun, nak beli bunga api seposen empat batang pun mak dah haramkan.. wahai ibu bapa, sila lah pantau anak2.. kurangkan perbelanjaan mereka tu.. kalo takmo dengar kata, jentik hidung dia secara berjemaah..

23 comments:

Anonymous said...

hahaha puan ni marah pun leh wat lawak lagi tuh

muhamad hanif said...

ok,

sabar yaa puan..esok beli keta baru lagi.

aimie amalina said...

=)
huuu..bukan x suke dgr bunyi guruh
tapi asek lemah jntung jek
huk3..sedih =(

Mekar said...

niena, main bunga api ok la kan? sya suka main bunga api dgn adik2 kt kg

JunAina said...

paling takut bila main baling2 mercun terkena pulak kat orang...sape nak jawab. anak2 kak aina bunga api adalh juga main tp kalau mercun memang di haramkan...

Anum said...

ye la sambil marah, sambil buat lawak plak kan

azam said...

jgn amin mercun bahaya dan membazir lah......

Waqheh said...

niena, kete awk pun jenis proton yg letak lambang kete lain kot, tu yg dorg baling mercun tu keh keh..

H.J said...

suka main mercun yang orang bagi free je..haha

fazrulnoor said...

mercun tu lambang sambutan sesuatu yang istimewa terutama perayaan.kah kah kah

maszull said...

salam niena...betul tu masih ada lg yg main mercun bila dah mlm tu...nape die org ni x serik2 kn....

kalau nak main ikut suka mak bapak die org jer, xkira jiran tetangga....

(mood geram)

bukan geram ngan niena yer....geram ngan budak2 yg main mercun tu...

Santri T.P.I.N.I said...

biasalah niena, musim raya ni tak sah kalau takde mercun dan tak sah kalau takde yg putus jari sebab mercun... saling berkait.

Bui Junaidi said...

amboiii..baling mercun bawah kereta..?kalau bui..bui bakar tgn budak2 tu balik..hahaha..

miloais said...

iols suker main mercun
hehehehe

ehhh... bunyi guruh - bunyi yg dinantikan...
terutama time cuaca panas merelit!
petandan hujan nak turun tu... legaa!~

Ku Azhar said...

kebabommmmmmmmmmmmmmm!!!!! hehehe...jiran sblh dok main mercun jgak..

pamie said...

ngeh3..boleh buat alasan beli kete baru :P

Dynda said...

kekadang rse nk g lempang laju2 je spe yg men mercun tu. grrr

*jentik idung berjemaah yg x tahan tu. hiks! :DD

mas saari said...

suka hujan di bulan puasa ni, nyaman sikit!

BERT said...

yang tak tahan ti boleh melatah tahap dewa bile denga bunyi mercun.. tensen!

hanaahmad said...

benda yang dikatakan boleh main itulah yang mereka suka. bunyi guruh tak boleh dibuat main. hehe

Luqeem™ said...

hehe..mercun boleh baling..sbb tu suka, guruh tak boleh baling..

Sunah Sakura said...

askar ros! pi tangkap diorang!!!

tamlegend said...

guruh dgn bnyi mercun tak sama lgsg la cik nina...hehe.tp cik tam mmg tak suka main mercun...cik tam suka main meriam...