Monday, August 22, 2011

Mengharap jodoh Ilahi..

Bila sebut je pasal jodoh.. ada yang tak kisah, dan ada jugak buat-buat tak kisah... ada yang terlebih amik kisah, manusia yang normal sememangnya berkeinginan untuk kawin.. tapi sebelum kawin tu mesti melalui proses-proses yang tertentu dulu kan?

Sudah semestinya seseorang itu inginkan jodoh yang baik... dan kalau nak yang baik tu kena la persiapkan diri menjadi seorang yang baik dan solehah.. baru leh dapat yang sepadan. Jagalah diri sebaik mungkin.. jaga batas pergaulan, walau dengan lelaki yang kita cintai sekalipun, selagi tak sah.. jangan kita sengaja menjatuhkan maruah kita, walaupun dia tu dah pasti milik kita tapi takutlah Allah.. dia tidak HALAL buat kita lagi.

Bila ada seseorang melamar kita, nyatakan apa yang kita tak suka dan apa yang perlu kita hindarkan sepanjang proses perkenalan, jika dia tak setuju dan selalu mengeluh dengan syarat tu, berkomunikasilah dengan baik, pegang prinsip kita.. hindari dari berlakunya maksiat.. walau sayang camne pun tolonglah jangan kita nak rendahkan martabat kita sebagai seorang wanita.. ingat Allah.. itu yang utama..

Bagi saya yang pertama cintai Allah, Rasulullah.. cintai diri sendiri, boleh menerima parents saya, boleh terima keluarga dan barulah boleh menerima saya. Saya boleh terima siapa sahaja dia.. tak kisah lah kisah silamnya macam mana sebab yang penting siapa dirinya sekarang.. bila berkawan elakkan dari selalu berhubung ...

Tapi bila  buat camtu.. ada yang cakap tak caring, contohnya, saya bukan mengharap yang lebih baik dari dia.. tapi saya mengharapkan jodoh Ilahi, bukan hubungan yang dimurkai oleh Allah. Kerap berhubung boleh membuatkan kita menjadi lagha.. jadi renung2kanlah.. kalau sesebuah perhubungan itu tidak boleh diselamatkan melalui perkahwinan.. berpisah mungkin lebih baik.. berkemungkinan jalan itu terbaik buat kita..

29 comments:

aimie amalina said...

=]
betol tu kak!
sy juga harap ade jdoh terbaik buat dri saya
dan utk akak
cept tunang!
heheheeh

WuMing said...

Betul tuu..

Semasa perkenalan ini kita kena kenal betul-betul.

Bertunang juga masa untuk lebuh mengenali,

Jika tak sesuai lebih baik undur diri.. Jika tidak terlanjur... semuanya boleh selesai dgn senang..

Tapi jika tidak jaga batasan.. Dah terlanjur..

Parahh...

Run Away said...

kalau ada jodoh tak kemana..tapi tetap sedeh..mcm sy juga belum ada jodoh...ahaks...;d

Afikah Aziz said...

setuju dengan sis,ape pun kita doakan supaya pemilik rusuk kita adalah yg terbaik drp Allah dan menjaga ikhtilat sebelum halal :)

Bro ahmad said...

minta2 dapat jodoh yang baik..lebih2 yang dapat membimbing ke arah kebaikan..semoga bertemu

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

agree
moga uols ketemu ngan prince charming yang sesuwei ngan jiwa dunia dan akhirat yer

Fee Hafeezah ketuk keyboard said...

mcm cite stanza cinta la pulak :D

doa byk2 kak dapat jodoh illahi..kawen jgn lupa ajak..nk kad jemputan khas tau..hehe :D

mas saari said...

itulah yang sebaiknya...

tapi mungkin utk zaman sekaranglah niena, manusia sekarang susah nak kawal nafsu! bagi mereka nafsu tu mengatasi rasa cinta..

masa akak bercinta dulu, boleh dikatakan kerap jugaklah berjumpa tapi kami masih jaga batas2 pergaulan! alhamdulillah, hubungan kami kekal sampai sekarang... :)

visitme@FaTiN cOrNeR said...

bagusnya akak..

blh dibuat contoh..hehe..

muhamad hanif said...

manusia tak sempurna sgt, kalau nak cari yang sempurna memang tak kawenlah kn..



AHAHHAHAHAHAHAH

fazrulnoor said...

bagusnya

syiela said...

betul tu.. moga mendapat jodoh dari ilahi... terima kebaikan dan keburukan pasangan seadanya..

**cepat2 bertunang :)

miss inna said...

wah,bgus btl nie entry dr kak niena...semoga akk mdpt jodoh yg baik..^^

BeloG MTT said...

Betul tu kak..Setuju .. :)

Doakan akak di temukan jodoh yang baek baek juga! Amin :)

H.J said...

jalan itu lebih baik buat kita

Sunah Sakura said...

that's so true akak!

pamie said...

renung2kan dan selamat beramal,hehe..sokong ayat yang "elakkan dari selalu berhubung" tu..kalau selalu sangat, nanti boleh menyimpang ke lain, tak pun jadi bosan..

tapi 'berhubung selalu' selepas dah jadi pasangan halal, lagi best, hehe..

selamat berpuasa kak =)

Syazwan Che Deraman said...

emmm.
jangan selalu berhubung.
menarik.hehhe..
tapi macam mana nak tahu keadaan dia?..
apa yang dia buat.sehat sakit dia?.

syrupmasin said...

betol2..harapnye saye dpt lah jodoh yg baek :D

tamlegend said...

betoi2...tp tak sampai hati lak nak sekat dia dari berhubung...cuba lah kurangkan ek...hehehe.insyaAllah...ckp dgn dia molek2...

NasZ said...

betul tu. kalau perkahwinan itu nampak menuju ke arah tak bahagia, dan perpisahan kelihatan lebih baik, lebih baik berpisah. saya pernah bertunang tapi memang banyak masalah dan saya rasa perpisahan adalah jalan terbaik. daripada kahwin tapi tak bahagia, baik berpisah sblm tersilap langkah. betul tak?

MOHD NASER.com

Santri T.P.I.N.I said...

sejak akhir akhir ni entri niena byk ttg pasangan dan jodoh ye...

Bui Junaidi said...

alhamdulillah..bui dh bertemu jodoh yang Allah tentukan..semoga Niena jugak akan bertemu jodoh sebagaimana yg Niena idam-idamkan..amin

pengemisCinta said...

stuju 100%!!;)

cintailah Allah dengan seikhlas hati, nescaya cinta insan bersulam bahagia akan menyusul, tanda redhanya.insyaAllah..;)

Citarasa Rinduan said...

wah!!!
entry ini sesuai sangat dgn hari bersejarah kami

Bidadari Syurga said...

semoga kamu berjumpa yang sepadan dengan pemilik tulang rusuk kamu...

p/s: semua idamkan yang terbaik... namun DIA maha mengetahui...

ZORA said...

ora masih awal ag nak sebut sal jodoh2 ni..nak blaja dulu la..huhuhhu..:P

myhatiku said...

betul tuh :)
mudh-mudhn cinta kita kpd manusia mendapt keredhaan Yg Maha Mencintai :)

sergeant keroro said...

betul, setuju tu :)