Tuesday, August 23, 2011

Tak cukup duit ke kak? meh nak kasi petua..

Kalau dolu-dolu, saya rasa RM2500 tu banyak sangat.. macam2 leh beli.. nak makan kepsi, nando's, pizza, mc'D hari-hari pon boleh.. tapi sekarang, RM2500 tu kat celah-celah gigi je kot.. mana nak bayar itu ini, hutang rumah, kereta.. agihkan kepada orang tua, simpanan sendiri.. simpanan kawin... ehhh...

Walau apa pun yang kita dapat.. bersyukurlah, jangan banyak mengeluh... kalau dapat banyak lagi pun takkan cukup, kalau gaji naik katakan... tetap tak cukup jugak, sebab perbelanjaan setiap hari semakin besar.. kalau nak dibandingkan zaman dulu dengan zaman sekarang... tahun 2000, RM1000 sama nilai je RM3000 sekarang..

Memanglah... semua orang nak gaji besar, kalau bleh nak sama pendapatan ngan PM, tapi berpadanan la dengan tahap pendidikan dan timbangan kerja.. bersyukur dengan apa yang kita dapat, tu rezeki Allah.. duit tu walau kecik, jika kita belanjakan di jalan yang betul.. InsyaAllah ada keberkatan dariNya.. duit RM800 pun kita akan rasa cukup.. tahun lepas saya dok KL.. baru je keja sebulan, masih pakai allowance, kat KL kos hidup tinggi, tau-tau la kan.. barang plak banyak nak kena beli maklum la kat unit baru, apa yang saya buat bila masuk je duit kat bank saya terus transfer kat mak.. Alhamdulillah, duit tu terlebih cukup bagi saya.

Petua untuk cukupkan duit adalah senang jer, muliakanlah ibu bapa kita.. apa salahnya hulurkan duit buat mereka, memang la diorang tak mintak tapi sanggup ke kita biarkan ibu yang dah tua tu keja.. cari nafkah sendiri, kalau dia masih kuat dan masih mampu keja pun.. tak salah kita nak hulurkan, cuba kira dari dia lahirkan kita sampai kita mendapat kerja.. berapa wang dia dah abiskan untuk kita.. tak terhitung budi mereka..

14 comments:

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

yer agree berlajar bersyukur dan selalu la mewahkan parents

pengemisCinta said...

pc setuju sangat..tapi sekarang tak kerja lagi..hehe.insyaAllah..nanti dah kerja keluarga diutamakan;0

missbby said...

memang betul la..duit banyak mana pun, kalau tak diurus dengan betul memanjang tak cukup je kan..ukur baju di badan sendiri..

jehanfrhin said...

nak dapat keje cepat.. nak kasi duit kat parents jugak.. ^^

mas saari said...

sekarang ni duit tu mengalir macam air kan? lagi banyak dapat lagi banyak lah tanggungannya..

Jiji-Fify said...

sokonggggg!!! kalau duit banyak mana pon, tapi tak berkat, tak best jugak.. :)

Jemput-jemput: Saat Aku Kau Pilih

Aki said...

hehe.. aki hidup dok KL ni gune rm500 je utk blanje serba serbi,baki yang lain,simpan atau bagi kat Mak,memang berkat.. :-p.. Cuma,kadang2 tu,sesak gak la.. ye la,gaji kecik kan.. :-p

Bui Junaidi said...

kalau bui mampu mmg bui x kasi bapa bui kerja lagi..huhuhu..

sedih tiba2 bila kenangkan ibubapa bui..

maszull said...

salam...betul tu ingatlah jasa kedua ibubapa kita...walaupun hanya sedikit aja huluran dr kita besar bagi ibubapa kita...

teringat mak n abah kat kg...:)

Fad said...

ye..betull...sedih plak ingat mak

sergeant keroro said...

betul, kena hargai parent kita :)

cucu umie said...

yer..ayie kalau dpt wet pinjaman shje terus bg umi..masih ad balance lg.hehe

syrupmasin said...

pesanan bergune sebelum berkerje nnt :)

aimie amalina said...

weee
btol!
sebb restu mak ayah kat situ =]