Thursday, August 18, 2011

Wasiat Rasulullah SAW..


Ketika Rasulullah SAW sedang nazak hendak wafat, sahabat-sahabat bertanya,

” Ya Rasulullah, apakah kau mempunyai wasiat pada saat-saat ini?”
Rasulullah SAW menjawab,

” Aku mewasiatkan kepada kamu untuk menjaga wanita, layani dan jagalah mereka dengan baik dan penuh penghormatan”

ALLAH SWT berfirman,
” Sesungguhnya lelaki itu lebih kuat dari perempuan”

Ayat ini bukanlah membawa maksud perempuan itu hina, tetapi ayat ini menyatakan bahawa perempuan adalah tanggungjawab kepada lelaki. Lelaki diberi kekuatan untuk menjaga perempuan, maka perempuan perlu dilayan dengan baik dan penuh penghormatan.

-Hilal Asyraf-

19 comments:

H.J said...

okeh..lelaki itu kuat..ehehe

muhamad hanif said...

Err,

sekuatkuat lelaki, rmi jugak yang menangis kerana wanita =)

Fee Hafeezah ketuk keyboard said...

akk layak utk menjadi ustazah.. hehe :D

M.E Z.A.F.I.R.A.H said...

tu la wasiat Rasulullah... tp zaman sekarang kite boleh tgk mcm2 kes berlaku... penindasan dan penderaan terhadap kaum wanita semakin menjadi2.. =(

alif haris said...

akan ku lindungi perempuan :)

cik aisha said...

lelaki2 jgn gunakan kelebihan krg utk menindaskan pompuan.pompuan bkn utk ditindas tp utk dijaga maruahnya...

Sunah Sakura said...

:)

JIJI YU said...

pompuan kena menyokong laki

mamawana said...

Assalam,

Nice sharing. Watpertu?

visitme@FaTiN cOrNeR said...

ha..betol3..

so, bila blh mkn nasi minyak nie??hihihi..

fiq. said...

kalau mana yg tak menjaga, malah pukul plak, memang engkar pada Allah dan Rasul kan kak niena...

huh, abang saya pon jaga saya walaupon nampak secara kasar...

anggunpesona said...

Assalamualaikum Niena.
Terimakasih kerana sudi follow blog akak. Tapi blog akak yg sebetulnya ialah di pesonamerahjambu.blogspot.com.
Sememangnya kaum wanita perlu dilayan dgn baik dan dihormati bukan dijadikan lawan oleh kaum Adam.

Kalamhati said...

betul tu..wanita dijadikan dr rusuk lelaki..supaya sentiasa dekat di hati..dibelai dan disayangi..bukan disakiti..

Syuxer said...

yeah..:)..

kita sepatutnya menjadi pelindung kepada wanita bukannya menganiayai mereka..

syrupmasin said...

nak jage perempuan lah :D

Bidadari Syurga said...

ok saya suka.... khalifah... melindungi 'kami' yang 'lemah'........

suha said...

as usual,perkongsian yg baik (^_^)

miss u!

cucu umie said...

incya-Allah..lelaki akan dpt menjge wanita dgn baiknyer...

miss inna said...

peringatan yg baik utk kaum lelaki...especially utk bakal pelangi kak niena kan...^^