Wednesday, September 21, 2011

"Aku tak suka orang Kelantan.."


Allah sendiri tidak membeza-bezakan sesuatu kaum itu.. manusia diciptakan di dalam pelbagai bangsa untuk saling kenal-mengenali.. jadi siapa kita untuk membezakan kaum atau masyarakat itu?

Allah SWT berfirman maksudnya;

"Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa - bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal-mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia diantara kamu disisi Allah ialah orang yang paling taqwa diantara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal." (Al Hujuraat:13)

Semalam, masa sembang-sembang ngan sorang sahabat ni dia ada menyuarakan  tak puas hati tentang orang Kelantan, katanya orang Kelantan camni.. camtu.. camni.. erm, dia lupa kot yang saya ni orang Kelantan ? dia tak suka orang Ulu Kelantan, sebab bahasa susah nak faham.. lagi satu muka tak ensem dan tak lawa.. dan macam-macam lagi, setau saya bahasa kelantan ni ada satu jenis je.. humm, sama je rakyat Kelantan ke, Pahang ke, Selangor ke.. kalau dah jakun tu.. jakun gak.. tak semestinya orang Kelantan je..

Jadi.. tak perlulah kita nak membezakan sesuatu kaum itu.. kita bukan maksum, andai kita ni layak nak membezakan orang... sudah tentu kita ni bukan berada dikalangan yang berbeza tu..

20 comments:

peNulis SeNjA said...

nak kena sepuk ni

cik pulau said...

penuh kontroversi..
nk maroh weh braso..
haha..

kejakunan terletak pada individu.. bukan pada neger..
yer dop? hehe

JIJI YU said...

muehhe..rama jah tok puah hati ngn ore kelate..apo sebab..sebabnyo ore kito sediri jugok..

aimie amalina said...

pehhhhhhh
penuh sentap kalo dgr nih
hayoooo

Elih Japahar said...

Itulah minda 20years behind ! entry marah best gak hehe...:P

Rosalia said...

setuju :) kita sme je sbnrnye.

Aki said...

slalu gak dengar camtu.. tapi tak pernah peduli..

sebab diorang yang cakap2 macam tu tak mengenal orang.. asyik nak cakap je..

pernah aki dengar, ade orang cakap orang Sabah masih duduk atas pokok.. Mula-mula tu memang panas hati gak.. Tapi bila difikirkan balik,kesian gak kat diorang,tak pernah melancong dan tak tau..

So,bila diorang tanya macam tu,aki akan jawab
"a ah,masih tinggal atas pokok.. tapi pokok tu ade lif,tak pakai tangga dah"..

^_^.v..

tamlegend said...

hehehe...kuat sgt fahaman asabiyyah ni...hehehe

alif haris said...

hehehe .. ambo ore selangor ..ambo xdo masalah ngn ore klate :) okay ja ^^

ezzu said...

btol3...sape kita nk membezakn sesuatu kaum...org kelantan ok pe...:)

L said...

hahahaha... ak orang perak.. ngeh3


dah sembahyang belom??
http://lolz-l.blogspot.com/2011/09/6-jahanam-1.html

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

hmmm secara terus terang... saya ada gak xberkenan, xsuka ngan sikap org kelantan.. tapi.. xperlu laa kita nie smpai tahap nak membenci, membeza2kan dan memburuk2kan org tu.. sbb bila kita dah berhadapan dengan allah nnt..kita semua sama jerk.. yg berbeza hanyalah amalan kita...

cheqwa said...

ciss,biadap sunggoh.hehe,teremo.saya banyak je kawan kelantan.tak payahlah nak assabiyah sangat kan ^_^

mas saari said...

kalau tak berkenan tu diam2 sudahlah, jangan nak cakap terang2 pulak kan?

sifu im said...

gua org kalte bara thai..kan gua tembak yg x suka kelate tu baru tau

Santri T.P.I.N.I said...

wah niena...tajuk gempak btul!

Tentang Kita said...

saya owg kelantan...nama jer tp x reti ckp dialek kelantan pun...klu xsuka x yah heboh2 la simpan dlm hati jer...

maszull said...

salam niena...inilah yg org kata cakap tu pandang2lah siang ke malam....ikut suka mulut jer nak ckp org mcm tu kan...:)

Sunah Sakura said...

cermin diri..ingat orang afrika tu faham ke bahasa kita?

Anonymous said...

dah orang tak suka, mestilah ada sbbnya. rajin2 lah tgk diri sndiri ok..