Wednesday, September 7, 2011

Bukti cinta kita kepada mereka ..

***AUTOPUBLISH***

Sebagai seorang anak.. saya sayang mak saya, saya sayang ayah saya.. sebagai seorang adik... saya sangat sayangkan abang-abang saya. Saya sangat kasihkan mereka.. saya sentiasa mengharapkan yang terbaik buat mereka.. Dan sebagai seorang bakal zaujah.. saya ingin menjadi yang terbaik buat si dia.. seorang peneman yang setia.. sentiasa bersama dia saat suka dan duka..

Tapi apa bukti cinta saya terhadap mereka? adakah melalui omongan kosong semata-mata? adakah hanya melalui ungkapan sayang semata-mata? SAYANG ? KASIH ? CINTA ? cukup kah sebagai bekalan ke akhirat ? dan ingatlah...

“Selangkah anak perempuan keluar dari rumah tanpa menutup aurat, maka selangkah juga ayahnya itu hampir ke Neraka. Selangkah seorang isteri keluar rumah tanpa menutup aurat, maka selangkah juga suaminya itu hampir ke Neraka.”

Jadi.. apa makna cinta yang sebenar andai kita sanggup mengheret mereka ke neraka bersama-sama kita? sanggupkah kita membiarkan orang yang kita sayang meronta-ronta di neraka hanya kerana kesilapan kita? Sanggup kah kita membalas jasa ibu bapa dengan hanya memberikan tiket ke neraka?

10 comments:

muhamad hanif said...

renung-renungkan, dan selamat beramal =)

Anum said...

hai niena , anum x sanggup

Santri T.P.I.N.I said...

itulah tanggungjawab seorang suami apabila menerima akad dan dan amanah dari seorang ayah kepada isterinya... Qobiltu nikahaha

aimie amalina said...

huuuuu
maka dgn itu
tiap kali nak wat pape
ingatla
ada owg lain yg turut menanggung apa yg kite wat kan?

miss inna said...

oleh itu, kita kena berusaha utk menutup aurat dgn sebaiknya..^^

cheqwa said...

sayang mak ayah,cover your aurah..#jadi tak pantun? hihihi

Gen2Merah said...

betul tu Niena.. cara terbak utk kita hormat orang tua kita adalah dengan menjaga adab dan perlakuan kita.. kerana ianya juga akan melibatkan maruah dan dosa pahala mereka..

berbaktilah kepada kedua ibu bapa selagi mereka masih bernyawa..

Syazwan Che Deraman said...

thanks untuk peringatan ni niena.

Tukang Karut said...

baca melalui mata, mentafsir melalui otak, menyimpan di dalam hati... ingatan untuk semua...

reenapple said...

susah nak tunjukkan...terima kasih sebab mengingatkan... huhu