Friday, September 9, 2011

Kuih muih Kelate sedap belako..


Semalam bawak mama cayang gi bandar, jejalan je pun.. masa perjalanan balik singgah beli telur penyu, memang tak sah kalau balik Kelantan tak beli telur penyu tu.. masa kecik-kecik  dulu telur penyu singgit je sebiji tapi skang ni 4 biji seploh ringgit. Biasa la, semua harga barang naik.. telur penyu tu pun bukan senang nak dapat..


Lepas hantar mak kat rumah saya keluar lagi gi bandar Kota Bharu, nak beli barang-barang bawak ke Melaka, saya lalu kat bahagian jualan kuih muih di Pasar Siti Khadijah.. kat bahagian kuih bermacam-macam jenis yang anda mungkin tak pernah lihat.

Tak tahu nak pilih yang mana satu, saya tengok jering rebus.. mak suka makan pastu saya beli la.. jalan lagi jumpa kuih keria, kat luar dari Kelantan kuih keria dibuat dengan bahan lain (di sini dipanggil kuih badak), tapi di Kelantan menggunakan tepung beras pulut dan  kelapa muda yg diparut, bila jalan lagi jumpa plak kuih cucur... haa.. kuih tu pun jarang jumpa sebab kat luar Kelantan takde dijual jugak, kalau ada pun tidak sesedap kat sini dan warnanya lain..

Semua murah-murah, kalau kat  sana kuih dijual RM1.00 dengan 3 biji tapi kat sini RM1.00 boleh dapat 5 atau 6 biji kuih, lebih besar dan lebih sedap... 2 hari lepas saya beli goreng pisang, kalau kat KL atau Melaka RM1.00 boleh dapat 3 atau 4 keping pisang goreng je tapi kat sini ... seploh keping.. makan la puas-puas ye.. barang at sini murah, bila la saya dapat posting Kelantan ni ye? tapi lepas saya beli barang-barang terus balik sambil tutup mata.. tamo tengok lelebih nanti abis satu pasar saya borong.

Tapi..... saya tak amik gambar semua-semua tu ngan sendiri.. malasss, semua ni ihsan google.. kalau nak tengok yang lain sila search sendiri ye, hehehe.. kejam tak?? jap lagi nak bawak mak ke pasar tani... jumpa bila balik nanti yeee...



Kuih CUCUR


Kuih Keria (tepung beras pulut & kelapa)


Jering rebus

24 comments:

cik dot said...

jering rebus? erkk -_-"

#ciksuzlin said...

ap?jering rebus? (>.<)"

al_hakim said...

nampak sedap..wuu

d_LA said...

kuih cucur peberet tuh..dla ni sume peberet..haha..tp betul la, kat klate murah2 je kuih..cni, kalo agar2 tu, sehenggit seketul..mahal gila..kecik lak tu

Diana @ bilakukatacinta said...

telor penyu?..hehe,masa D praktikal kat cerating..family angkat bagi makan telor penyu...berjam-jam D duk usha telor tu...nak telan loya tekak

p/s: kuih kelantan nampak manis-manis lah Niena...cam org nya..hehe.. D tak suke makan benda manis2...

mas saari said...

akak pernah makan jering rebus ni, makan ngan kelapa parut + gula..

dulu arwah mak yg buat!

maszull said...

salam niena...bila ternampak jering rebus ni teringat mama arwah bapa mentua die suka sgt mkn jering yg dah direbus ni...:)

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

jering itew selalu org mkn mcm ulam khen mkn ngan nasik...betul ker???

Cik Ecah said...

org kelantan yea cik niena ni...:)

telur penyu xpernah mkn...sedap x? mkn gituh jer ke

eqbalzack said...

nak buduuuuu...hehe

AZLIYA COLLECTION said...

Assalamualaikum dan salam sejahtera, terima kasih kerana sudi melapangkan masa melayari AZLIYACOLLECTION.BLOGSPOT.COM

Apa itu SAUNA OZON INFRARED dan kebaikannya kepada anda

http://azliyacollection.blogspot.com/2011/09/sauna-ozon-infrared.html

Anak Wak Mail said...

saya pernah pergi kelantan,,memang banyak kuih-muihnya..saya suka akok!

Saiazuan said...

keria tu prnah la try

JIJI YU said...

jering erbus tu hk nyakuk nyo..

anismelon said...

sedap tengok keria toh..
jering rebus pon makan gitu je ke..aiyak

Anum said...

layan gak kena jering rebus

abah khalisha said...

abak tk pernah makan telur penyu lagi..cian tgk penyu menangis tiap kali nak bertelur
Abah Khalisha Teringin Jadi Famous

alif haris said...

jring rebus tu nmpak awesome je haha :D

hmmm kt bahagian semenanjung barat xde penyu n .. huhuhu

Atiqah Wadiah said...

sy suka kueh tepung gomok..1st time jumpe kat kltn..tros jatuh chenta..kat lain ssh nk dpt

aimie amalina said...

hehehehe
mak mie
kalo pi kelate
peh..sume manisan die nak beli..aiyaaaakk
tapi siyes..makanan dan brg2 kat kelate murah sokmo deh..heeee

KuNanGKuNanG said...

suke mknn klate.kalau datang sana mmg badan sy naik berkilo2.pantang nampak makanan semua sy nk beli.he3

intan.maisarah said...

lapar

Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine said...

telur penyu? ku xpernah makan lagi.. tapi kalau jering rebus tu selalu dapat beb... sedap kan makan ngan kelapa :)

MEKAR said...

saya kalu balik kg atuk kat besut (sempadan kelantan) pun seronok juga. makanan dia sedap2 dan murah pulak tu kan