Wednesday, September 14, 2011

Semuanya nak kebel .. !


Gambarajah di atas menunjukkan kabel elektrik.. yang mana elektrik merupakan sumber keperluan seharian kita.. tapi bukan lah saya nak cerita pasal menda tu, tapi menda lain yang sering dikaitkan dengan kabel..

Zaman skang ni kalau nak buat apa-apa pun semua memerlukan orang dalam, yakni bahasa kampung nenek saya memanggilnya dengan nama "kabel" ... tu yang tak best nya. Nak kerja kena pakai kabel, nak masuk pusat kemahiran kena pakai kabel.. nak dapat sesuatu projek pun kena ada kabel.

Sedar atau tidak budaya "kabel" ni boleh membuat orang yang lebih layak tu merasa dirinya teraniaya, dan kabel mengkabel ni boleh menjerumuskan diri ke lembah rasuah.. yer la, sebagai contoh.. kita dapat sesuatu projek tu melalui kenalan kita, lepastu kita hulur sikit duit kat dia, tidak ke tu dipanggil rasuah?

DANNNNN.....!!! minggu lepas saya gi beli nasik lemak 8 bungkus, saya tak kenal ngan makcik jual nasik lemak tu, saya berdiri je tunggu makcik tu isikan nasik yang saya minta, datang orang lain.. dia isi dulu,  pastu datang orang lain lagi.. dia bagi kat orang tu dulu, sampai la 3 orang yang datang kendian baru dia tanya saya nak nasik apa.. makcik tu bagi kepada orang yang dia kenal dulu baru la bagi pada saya, sesungguhnya saya rasa tertindas dengan perilaku makcik tu.. huhuhu..

Kalau makcik terbaca blog saya ni , takpe lah.. makcik ubah la peranagai makcik tu.. saya faham makcik, dalam kehidupan seharian kita ni, hampir semuanya kena guna kabel termasuk lah nak beli nasik lemak..

17 comments:

Aki said...

ho ho ho.. kabel kabel.. belum pernah merasa tertindas sekalipun takde kabel.. hahaha.. btw,dulu time keje swasta,wajib main kabel ni.. kalau kat swasta,dipanggil persaingan.. hahaha.. :-p.. btw,sian Kak Niena.. ehem2,Inspira ape kabar?? :-p

d_LA said...

mmg rs x adil yg amik jln mudah utk dptkan sesuatu..cubelah berdikari sikit..ni sume nak jln pintas je kan..x thrill langsung hidup

JIJI YU said...

kompromi sungguh..aku beni r cam tu

Diana @ bilakukatacinta said...

huhu...hidup selalu mcm ni..utamakan pada yg kenal kan?...

saborlah miss niena..Nway, nasik lemak makciktu cedap sgt ke? sampai ramai bebebnor yg beratur nak membeli?

Mizfantagiro said...

itu br dlm kes nasi lemak..kalau dlm kerja..ermm lagi byk kabel mengkabel.. ;(

Gelugoq said...

hidup guna kabel adalah amat tdak adil.
senang bg mereka yg punya dan susah bg mereka yg tiada

suha said...

seriusly tak suke kabel!

(^_^)

Fad said...

ahahaha...lain kali kena cakap guna mic kat makcik tu..makcik!!!!saya nak nasi lemak 80 bungkus...baru dia kelam kabut buat..pastu amik 8 je, bayar n blah..hehehe

M Fizan said...

huhu..akak penyabar..kalau saya, mak cik tu dah kena sound awal2..huhu....tak adil macam tu.. dulu masa nak dapat biasiswa, ramai yang kecoh pasal ada kabel buatkan pelajar yang layak tak dapat..wallahualam

BERT said...

mmg ade orang camtu.. sy kalo terkena.. terus kensel.. malas dah nak tunggu huhu

Atiqah Wadiah said...

betol tuh..skrg sana sini dh pakai kabel..sapa-sapa yg x der kabel tuh kesian mereka :(

FasiHaH SupiaN said...

haa memg skang banyak camni..benci2

maszull said...

salam niena...nak beli nasi lemak pun nak guna kabel juga ke...

kalau mcm tu dunia ni skg mmg dah nak kiamat kot...:)

Anum said...

berserabut tgk banyaknya kebel

tamlegend said...

tau takpe...kabel2 mengabel ni la y dok potong rejeki org...menyampah...

aimie amalina said...

huk3
akak..sy pon merasakan yg sma
owg skrg sat je dpt keje sebb kebel
owg cm sy ntah bile dpt keje =(

noornazuha said...

tu la namanyee dunia....semua nak snng!