Tuesday, September 13, 2011

Sombong.. bongkak.. adakah itu kita?

Manusia.. semua sama di sisiNya kecuali orang-orang yang beramal soleh, ikhlas mengerjakan segala ibadah hanya untukNya, bukan kerana ingin menunjuk-nunjuk dan bukan juga kerana paksaan.

Sebenarnya tiada apa yang memisahkan kita. Kita tetap sama walau tidak serupa.. kita semua ni tetap ada yang angkuh walau tahu bagaimana asalnya kejadian kita, tetap ada yang sombong.

Dimana tempat kita? antara kita ada yang bentuknya pelbagai saiz, ada tinggi, ada yang rendah.. bila kita berada di bangunan yang tinggi, lihatlah lautan manusia di bumi.. semuanya nampak sama.. hanya satu titik sahaja.

Jadi, apa yang kita banggakan sedangkan pandangan terhadap kita tetap sama? kita tetap manusia yang sama walau berlainan bangsa dan agama. Harta, pangkat, itu adalah pinjaman di dunia kerana itu semua milik Tuhan yang satu.

16 comments:

Anum said...

betul2
semuanya hanya pinjaman

JIJI YU said...

apa nak bangga sama je kita sumer

azam said...

pinjam...nanti kena hantar balik....

jagalah dgn baik semua ye
JGN sombong dan bongkak

Waqheh said...

ya..sesungguhnya...

Afikah Aziz said...

setuju ng sis,ape pun peringatan buat semua :)

Santri T.P.I.N.I said...

orang yang betaqwa sahaja pilihan Allah...

Syazwan Che Deraman said...

semua milik Allah.
bila bila masa Allah boleh tarik balik nikmat yang diberikan.

Elih Japahar said...

Dunia ini hanyalah pinjaman...berpijak didunia nyata dan nescaya akan tau langit itu tinggi atau rendah ! respect others :)

aimie amalina said...

betollllll
x kesah la darjat ape sekali pon
kite sume same je kan..
mmmmm

Titisan Hujan said...

jk dkumpulkn smua harta,kemewahan dan sgla bagai sjak nnek moyang smpai kiamat hnya lah SEDULANG

andai mahu dbandingkan dgn nikmat ALLAH

sm j kt sume ni kn akak ^^,

Bro ahmad said...

setuju..jangan sombong2 ehhh

Gelugoq said...

manusia penerima

Kalamhati said...

taqwa dan iman yg membezakan..bkn rupa dan harta dniawi

Anak Wak Mail said...

kalau taknak jadi sombong dan bongkak,,kena ingat semua benda kat duni ni bukan milik kita..tapi tu la,,nama pon manusia..kadang2 alpa..:)

Saiazuan said...

semua pernah menjadi seorang bongkak dan sombong..

Heidi Shafiq said...

org yg sombong adalah org yg cintakan duniawi..