Monday, October 10, 2011

Adakah kita mampu merasa ...

sumber di sini..

Banyak perkara yang kita lihat di dunia ini.. bila kita nampak sahaja sesuatu itu lalu kita terus mentafsirkannya.. seolah-olah kita ini pakar dalam segala hal, namun hakikat yang kita harus sedar bahawa kita tidak mengetahui segala-galanya, apakah perkara itu benar atau tidak.. betul atau salah..


Kita boleh menilai sesiapa sahaja sekalipun.. kita boleh sahaja bercakap.. kita boleh sahaja bersuara.. kita boleh sahaja merasa syak tetapi kita tidak tahu apa yang mereka sedang lalui dan rasai.. kita tidak boleh merasai apa yang sedang mereka deritai.. kita tidak boleh merasa apa yang mereka bebani..


Apakah kamu-kamu memahami...?

17 comments:

C` Ayob-Ilmu Asas Hidup said...

betul2...kalau kita nak cakap mengenai seseorang tu kita perlu letak kan diri kita...dalam diri dia..kan. upsss tiba-tiba commnet ini, lupa nak kenalkan diri.....salam kenalan dari cayob!...ini kali pertama ayob datang sini...waaa mantoplah blog ini.......maka....c`ayob follow sini .

Alang-alang saya datang ini, Kalau sudi kunjung2 sya di blog yang tak seberapa ini.........tak follow pun tak ape...janji awk datang, Inys Allah.

http://cayob.blogspot.com/

H.J said...

saya tak paham la kak niena..haha

ps : nasi banyak je kat sini..haha

fa said...

sangat betul!

Santri T.P.I.N.I said...

semua perkara kita sendiri yg rasa setelah melaluinya...baru tahu pahit manisnya pengalaman. jgn bercakap tanpa melakukannya sendiri...ingat pada pepatah cakap je lebih tapi tak buat... sokong niena!

WuMing said...

Betul... kita macam faham dan buat-buat faham... hakikatnya apa yang kita faham pun kita tak faham...

Pn. Sheila said...

erm.... mmg btl tu... kita hanya nampak dgn masta kasar kita ssh tgk dgn mata hati....

mamaNoriz said...

berat mata memandang berat lagi bahu yg memikul kan...

zahidah seran said...

kita cuba nak faham..tapi dah kena kat kita barulah betul2 faham...

NA said...

Betul kita tak boleh menilai mereka tanpa duduk dalam kasut mereka. Mungkin kita pun tak mampu hadapi macam mereka alami.

-wina1979-

Sunah Sakura said...

hanya jiwa yang melalui merasa...

Kalamhati said...

berat mata yg memandang..berat lagi bahu yang memikul..ye ke dok peribahasa ni..huhu

Fad said...

cuba kita bayangkan kita di tempatnya..pasti kita akan memahami

Fad said...

cuba kita bayangkan kita di tempatnya..pasti kita akan memahami

Fad said...

cuba kita bayangkan kita di tempatnya..pasti kita akan memahami

maszull said...

salam niena...berat mata memandang berat lagi bahu yg memikulnya...dah alami baru tahu mcm mana rasanyakn...:)

delarocha said...

jangan cuba mengadili dan menghakimi orang lain.


itu kerja Tuhan.

Run Away said...

betul tu...sy setuju...