Wednesday, October 5, 2011

Mendoakan buatnya...


klik gambar untuk sumber~

Baginda Rasulullah SAW bersabda..

Mafhumnya: Daripada Abu Darda’ r.a: Rasulullah s.a.w telah bersabda: Doa seorang muslim kepada saudaranya yang muslim tanpa diketahui olehnya adalah mustajab, (ketika berdoa) akan ada didekatnya seorang malaikat muwakkal (pesuruh) setiap ia berdoa untuk saudaranya itu dengan sesuatu kebaikan (malaikat itu) akan berkata: Amin! Dan bagi engkau kebaikan yang sama (Hadis diriwayatkan oleh Muslim)


Oleh itu.. apabila saudara-saudara kita ditimpa musibah dan ditimpa sebarang ujian.. berdoalah kepadaNya kerana itu adalah salah satu ikhtiar rawatan buat membantu saudara kita itu..


Dan doa-doa yang lebih mustajab lagi apabila kita mendoakan mereka sedangkan mereka tidak tahu bahawa kita mendoakan untuk mereka..


“Berahsialah ketika melaksanakan keperluan-keperluanmu, kerana sesungguhnya setiap yang mendapatkan nikmat  ada yang hasad (kepadanya)”. (Hadis Sahih, diriwayatkan oleh al-Imam al-Thabrani)



Dan Allah itu sentiasa ada bersama kita.. ~


11 comments:

aimie amalina said...

suke sangat entri ni =]
doa kan

doa sangat la istimewa!

budak penjara said...

usaha, doa dan tawakkal =)

Подтверждаю said...

as salam..
alhamdulillah..
ibarat seperti menginfaqkan hrta dengan tangan kanan tanpa diketahui oleh tangan kiri

=)

p/s: jangn difikrikan siapa pakcik ni. fikirkan apa yang pakcik beri dan kongsikan. moga amalan baik kita sama-sama diredhai-Nya ;)

merenungi kewujudan pakcik, ibarat mencari ikan dibalik dasar sungai. boleh jadi mudarat atau sebaliknya. ikut batas sempadan yang ada. sekadar tahu siapa pakcik, berdasarkan satu lafaz ringkas dari pakcik untuk niena pun dah cukup..apa dia..?


wallahua'lam.. =)

Syazwan Che Deraman said...

ramai yang berdoa, pastu bagitahu kokrang tu.
tak makbul mana la doa tu.

Kalamhati said...

Innallaha ma'ana..=)

doa itu senjata mukmin..jd jom doa mendoakan..

anamizu said...

tuhan tolog aku,
tolong jaga dia..
AMINNN :)



luv,
cik ana :)

JIJI YU said...

kita salu dok hebah kat merata kita dok doakan seseoaran

Bui Junaidi said...

semoga Allah mendengar doa hambanya yang bernama bui ni...

syrupmasin said...

doa-doa-doa :)

rara pinkmafia said...

bagusnya.rara selalu doakan umat2 islam kite diberi pentunjuk Allah.

HAFIZAL said...

berdoa selalu...moga allah makbulkan segala hajat