Wednesday, October 19, 2011

Pesanan penaja..



Ok.. semalam ada yang bertanyakan saya kenapa mendapatkan rawatan fisioterapi, erm... ada dalam entri yang lama tapi malas nak cari. Sewaktu menjalani latihan industri dulu saya ada mengalami sedikit kecederaan lutut akibat terjatuh dari Condor. Nak tau Condor tu apa? ia merupakan kenderaan perisai pasukan Armor. Kecederaan ini memang biasa berlaku di kalangan ahli sukan terutama sekali pemain bola sepak, tentera dan jenis-jenis kerja yang lasak.


Bersukan memang baik untuk kesihatan, tapi sebelum memulakan sukan yang lasak tu kita perlu memanaskan badan terlebih dahulu, buat renggangan otot. Dan sekiranya kita melompat, perlu turun dengan kedua-dua belah kaki secara serentak,  ini khusus bila kita berada di tempat yang tinggi. Jangan terjun menggunakan sebelah kaki walaupun anda sudah biasa melakukannya. Kadang-kadang ia akan mendatangkan kesan pada masa hadapan.


Bila kita dah sakit, hilang nikmat dunia. Nak buat apa pun terbatas .. macam saya sekarang ni. Saya tak boleh buat aktiviti yang lasak-lasak sebab masih di dalam rawatan. Segalanya terbatas namun saya tetap bersyukur.. kesakitan yang saya terima hari ini ada hikmah disebaliknya. Lagipun ramai insan yang lebih malang dari saya.


17 comments:

Syieda_Joy™ said...

betol tu..kalau kite susah..ada lagi susah dari kite. kite patot bersyukur..

ya Allah.... T_________T

Kakzakie said...

Kakak kesian juga tapi benarlah risiko org bersukan memang macam itu. Redhalah dik... kakak rasa ambik masa sikit nak betul-betul pulih kan...

Rizal Slaughterheart said...

Semoga cepat sembuh...

Condor tu mcm APC ker? hehe

Fad said...

tau ninena penah cedera dulu...ingat dah baik...

CintaZulaikha said...

sakit apa nih???

JIJI YU said...

AKU pernah due tiga kali kot ken a cam tu

Bro ahmad said...

Kes terlampau lasak la ni..semoga cepat sembuh ya

JunAina said...

kak aina dah lama tinggalkan aktiviti lasak tp kesan accident motor dulu terasa sampai sekarang...

missbby said...

banyakkan rehat yea niena..

Mizfantagiro said...

Moga cepat sembuh..betul tu..kita susah..tp ada yg lebih susah dr kita..sentiasa muhasabah diri=)

Anum said...

betul2 banyakan rehat
nanti kesihatan terjejas

Aki said...

Well said Kak Niena.. err,aki dulu atlit,and memang specialized dalam lompat2.. lompat tinggi,lompat kijang,lompat jauh.. plus basketball lagi.. so,lutu aki memang dah agak kritikal.. itu pun masih main futsal lagi tiap minggu.. he he he.. nak gi buat fisio gak ar..

Syazwan Che Deraman said...

masih di dalam rawatan.
sakit gapo?

wahida said...

jgn lasak2 sgt tau...

BeloG MTT said...

Terasa rindu pulak nak bersukan.. Hehe ;D

Akak jaga kesihatan taw ! :)

aimie amalina said...

semoga akak selalu kuat taw!
x pe
mungkin ni nak jadikan akak lbh kuat lagi taw =]

Kalamhati said...

kak wan pun baru tau ni..entry lepas2 kak wan tak terbaca kot..huhu hope cepat2 baik lutut tu..payoh nok gerok kalu lutut sakit..huhu