Thursday, October 20, 2011

Pohon yang tidak berbuah

klik imej untuk sumber

Antara pohon yang mengeluarkan buah dan pohon subur yang tidak berbuah... yang manakah seringkali disakiti? pokok yang mengeluarkan buah itu seringkali ditimpa malang.. kadang kala ia dibaling kayu, dilibas dengan galah.. dan terkadang badannya dipanjat sehinggakan dahannya merebeh lalu patah.. terkulai.. ia mengeluarkan hasil yang baik namun sentiasa disakiti. Kerana apa? kerana ingin mendapatkan buah yang dihasilkannya.


Jangan bersedih jika kita ditimpa kesusahan.. jangan berduka apabila kita mendapat kritikan yang hebat. Anggap sahaja itu suatu nasihat yang membina agar kita terus berjaya. Jika kita dikritik.. anggap sahaja kita seperti pohon yang sedang berbuah.. dan berusahalah memperbaiki setiap buah yang kita hasilkan itu agar ianya lebih manis dan enak.. manusia yang tidak menerima kritikan adalah seperti pohon yang tidak berbuah itu..


19 comments:

SyafiQ aHaDin said...

InsyaALLAH! hehe. tadi tengok nuffy, nampak muka kak Niena! :D

aimie amalina said...

=]


weee..menjadikan sy kuat lagi nak cri keje
huhuhuhu
maceh kak!




p/s: adik sedare kak..amik elektrik kat NZ tu..kiki

Syuxer said...

yeah..kehidupan menuntut kita jangan berputus asa,teruskan perjuangan..berhijrah ke jalan yang lebih berkualiti..terimalah kritikan secara terbuka kerna itu tandanya orang lain ingin melihat anda lebih sukses

sergeant keroro said...

Nice! True indeed :)

cucu umie said...

kate2 itu bt ayie bersemgt untuk belajar bnda yg ayie tertinggl...

eita said...

sentiasa bersangka baik....
insya allah....
anggap saja kritikan tu satu alasan untuk kita maju...

Yatie Awang said...

kadang2 kritikan itu juga boleh membawa kebaikan pada kita

YAYA AZURA said...

mendalam maksudnya..
ada org anggap diri tak berguna padahal banyak kebaikan dalam diri ..

izamin said...

ayt nie mmg bnyk makna la... kata2 semangat yg sungguh berguna... suke sngt2...

JIJI YU said...

ilmu tnpa amal pon sebegitu ghupe jgk

fa said...

kata2 semangat utk fa hari ni.. :)
thx kak niena..

oh oh.. nama blog iman tu http://imanbangi.blogspot.com/.. kak niena blh la survey siapa gerangannya.. ngee :)

azwa amani said...

errmmm. nice sharing,.. banyak manfaat daripada entry ni

Tukang Karut said...

tanam buah anggur dipinggir bibir...

cik pulau said...

yg penting.. sabar dan tabah dan yakin dengan Allah..^^,

cik pulau said...

yg penting.. sabar dan tabah dan yakin dengan Allah..^^,

Kalamhati said...

mace basikal takdok tayar..takleh nk guno..(perumpamaan baru..hihi)

kritikan positif kita amik sebagai panduan utk ke arah yg lebih baik..

maszull said...

assalamualaikum niena...makin bersemangat rasanya...:)

WuMing said...

Orang baik di kritik, orang jahat pun ada orang suka..

Nak ambik apa serious sangat dengan kehidupan...

tamlegend said...

2mggu lepas baru lepas kena kritik+maki dengan bos...tak pasal2 tercampak semula ke perlis...