Wednesday, October 12, 2011

Saya mengaku.. saya seorang penagih..

Lima tahun yang lalu saya telah memilih jalan hidup yang asing dari dunia sebenar saya, lain dari dunia luar. Saya nekad memilih jalan itu demi meraih masa depan saya yang baru.. nekad demi agama, bangsa dan negara, kerjaya itu mungkin pada sesetengah pandangan agak hina tapi apa yang saya lakukan demi maruah negara saya sendiri.


Saya sedar.. jika saya memilih jalan itu saya bukan lagi milik keluarga saya. Ikrar dialafazkan demi menjunjung perintah Yang di Pertuan Agong. Sepanjang dilatih, saya tidak didedahkan dengan dunia luar, segalanya terasing buat saya. Bermulalah kehidupan yang sukar.


Saya yang asalnya seorang penagih, rasa tidak mampu menjalani kehidupan normal seperti rakan seperjuangan yang lain. Di awal 3 bulan berada di situ.. saya tidak dibenarkan berhubung dengan sesiapa, ia amat merumitkan saya. Hinggalah pada suatu hari kami diberi ujian menjalani latihan mengorientasikan peta. Saya mula rasa lemah.. bekalan saya tiada, bagaimana saya ingin menempuhinya? kami akan dilepaskan di hutan selama seminggu.


Pada petang itu kami dikumpulkan untuk diberi bekalan makanan, dan akhirnya... saya tidak menyangka yang kami akan diberikan bekalan itu.. akhirnya ia hadir mengubati kerinduan saya yang sudah tidak tertanggung lagi... Tiga bulan saya menantinya... ia kembali memberi sinar kepada saya.. ye... itulah beras...


Memang tabiat saya sejak kecil... suka menghidu bau beras, bila rasa stress.. saya akan menghidu bau beras... ia terbawa-bawa sehinggalah saya meningkat dewasa. Lepas puas menghidu bau beras saya akan makan, tapi tengok la jenis beras apa.. kalau basmathi layan je...


Tabiat tu dihidu oleh rakan yang lain. Semua geleng kepala bila tahu saya mempunyai ketagih yang teruk terhadap beras. Ada yang bersimpati memberikan bekalan beras mereka kepada saya. Bila mengikuti latihan hutan, pasti ada yang 'menghadiah' kan beras kepada saya. Pendek kata saya buat beras tu macam kuaci....


Tapi sekarang ketagihan tu dah beransur hilang... Alhamdulillah... ~


11 comments:

Adylia Qarissa said...

tajuk macam penagih dadah ker :)

Aki said...

erk,aki tak menagih beras.. aki menagih nasi je.. tak boleh kalau tak makan nasi sehari.. ha ha ha..

Pn. Sheila said...

hehehe... best tak bau beras tu.... sy lak suka bau org mesin rumput... aduhaiii.. mcm2 kan...

JIJI YU said...

wahahah..basmathi je ek

Santri T.P.I.N.I said...

huhuhu ada juga tabiat mcm ni yer niena...tapi nasib baik yg ok. nak minta tolong dgn niena boleh...?

http://sun3tpini.blogspot.com/2011/10/entri-baru-tak-dapat-dikesan-setelah-di.html

ainnoraini said...

ingat penagih ape la tadi...
setakat beras tak pe tau...

ee_blabby said...

oh , beras rupa nya ;)

jom singgah ;
http://cokolatmerahjambu.blogspot.com/2011/10/goodbye-pmr-hai-bloggie.html

azam said...

:) hehehe...kesiannya.....
seludup la lain kali

JunAina said...

tapi sedapkan makan beras kruk...krikkk bunyinya...

dulu masa kecik2 selalu jugak curi2 makan beras selalu jugak le kena marah. mak kata nanti kembung perut makan beras belum bermasak...hehehehee...

NasZ said...

harga beras dah nak naik lagi ni. hehehe.

MOHD NASER.com

aimie amalina said...

erk
uniknye akak ni
akak bole dok dengan mutiara la cenggini
heeee