Tuesday, October 18, 2011

Terlebih mengikut peraturan pun salah jugak..

Tak dinafikan penggunaan lampu signal kiri dan kanan pada kenderaan amat penting. Boleh dikatakan kecuaian pemandu yang tidak menggunakan lampu tu kenderan boleh mendatangkan akibat yang buruk kepada pemandu dan kenderaan yang lain. Ianya boleh mendatangkan kecelakaan jalan raya.


Tapi kalau terlebih prihatin menggunakan lampu signal pun tak boleh jugak. Ada masa-masa tertentu untuk menggunakan isyarat itu. Bukan main sebat jer. Penggunaan yang melampaui batas punnn boleh membahayakan kenderaan yang lain..


Ini khususnya kepada mereka yang baru memiliki lesen memandu. Kalau ye pun nak patuhi undang-undang jalan raya.. toksah le wat jakun cam tak penah jumpa. Kat selekoh pun kamu nak guna jugak... dah selekoh.. dah takde simpang atau jalan lain dah.. wat apa kamu nak guna lampu tu...


Naik pening plak ikut belakang sebuah kenderaan ni.. lebih lapan belas kali kot dia buat perangai cenggitu.. asal ada selekoh je gi tekan lampu kelip-kelip tu.. naik risau jugak... tak tahan sangat saya potong je dia.. pastu saya tengok kedudukan dia memang statik yang amat.. tekun memandu, dua-dua tangan pegang steering, memang tak pusing kiri kanan dah.. hadoi..


Pesanan: Lampu signal kiri dan kanan pada kenderaan digunakan khusus untuk menukar haluan semasa memandu, memasuki simpang atau memberhentikan kenderaan di bahu jalan.. bukan untuk jalan selekoh dan jauh sekali untuk mengurat aweks..

26 comments:

Aki said...

ehem2.. itu saje nak Ayat akak je tu.. Maklumla.. Kakak Kaptern Niena.. :-p

Niena Pengembara Ilahi said...

Aki: Haishh... akak prebet je lah haha

Kalamhati said...

mesti baru buleh lesen tu..tp silap apply la plop fungsi signal tu..huhu

Syazwan Che Deraman said...

heeheh..guano maroh ni.

hehe.
dio ado stiker P tak?

Nur Zulaikha said...

hehehe..kat selekoh pun bg lampu signal melampau sgt tu kak..

JIJI YU said...

muehehe..tinted la cermin

Ezad Skytech said...

mungkin baru dapat lesen kot....

wanie wonek said...

macam2 orang skrg. tu yang takot nak amik lesen tu.

btw saya baru follow sini. kalau sudi terjah la blog saya balik.

http://waniewonek.blogspot.com

SyafiQ aHaDin said...

Kalau naik teksi, kadang2 ada yang tak tutup signal lepas belok kiri or kanan. Keliru den!

Aki said...

eleh.. Akak tipu.. ade sorang reader akak hari tu mention Kapten Niena.. :-p.. he he he..

aimie amalina said...

hehehehe
ayoooooo
ade jugak ghope owg bawa kete cm ni
ye seriau sgt gamaknye kak..hehehehe

NasZ said...

lampu signal bleh digunakan utk mengorat awek? method baru tu. kena blaja ni. hehe.

CikGu Ma said...

mungkin niena pernah kena ngorat ngn balakz men kelip2 lampu signal kan...ngeeeeeeeeee....

maszull said...

salam niena....hehehe lampu signal gunanya utk mengorat ke....mcm2 skg kn...:)

suha said...

dia tak abeh baca buku pnduan kot,2 psl jd cmtu (^_^)

Tukang Karut said...

itu namanya tak pernah bawak kereta...

mas saari said...

hadoi...memang hangin je dgn pemandu camni!

Yatie Awang said...

adoi, akak pun selalu jumpa orang macam tu,...memang pening

Pondok Usang said...

gune signal tangan...

Syuxer said...

biasala..baru dapat lesen..excited sangat kot heheh..lampu signal agaknya bagi mereka comel kot hahah

Cik Jannah said...

haha. kita pecahkan lampu dia yok ! hehe

Woofer Storm said...

ehehe tapi orang suka guna hon ngorat awek..tu tak salahkan??hehee

kemalangan jln raya ada dimana2,tak tahu siapa yg harus dipersalahkn...ermmm

Mya said...

untuk mengorat awek tu adalah tak boleh belah! ces

jeBateja said...

den pernah tersasul mcm tu...selekoh tajam...pi bg signal...sengal.....ahakz

Gen2Merah said...

eheheh.. org baru dpt lesen memang selalu camtu.. gabra sangat... sampai nak peging stering pun boleh tertekan signal.. ekeke

cik pulau said...

lamanya tak bawak kete lepas dapat lesen..
agaknya, nt bawak jadi jakun cenggitu gak ke??
hahhaha