Wednesday, October 19, 2011

Katanya Tuhan tersilap memasukkan roh


Hari minggu yang lepas saya tak kemana pun.. jadi ambil peluang yang ada untuk mengemas bilik dan juga  menonton filem yang dah agak berhabuk kot.. Saya ada beli satu CD cerita 'Dalam botol' .. sebenarnya dah lama saya teringin nak tengok cerita tu.. tapi baru jumpa DVD nya.. Pada pendapat saya cerita tu amat bagus walau mendapat banyak kritikan.


Dan saya juga ada tengok cerita '2 Alam' yang kononnya menggegarkan pawagam dengan kutipan 24 juta. Saya terbaca komen serta kritikan di youtube. Ramai yang tak puas hati dengan jalan cerita tu. Tapi cuba kita perhatikan betul-betul, memang tak best tapi disebaliknya ada ikhtibar.


Ramai manusia yang sebegitu.. sanggup mengubah ciptaan Allah malah mengatakan Tuhan itu tersilap memasukkan roh.. Siapa kita untuk mengatakan Allah membuat kesilapan? boleh pula kata termasuk di tubuh yang salah? Ya Allah.. ada yang sanggup berkata begitu.. 


Sesungguhnya Allah SWT melakukan segala perkara yang dikehendakiNya .. Sesiapa yang bertaqwa kepada Allah nescaya Dia akan memudahkan segala urusannya. Jaga lah percakapan, sesungguhnya percakapan itu boleh merosakkan iman seseorang.

29 comments:

Mya said...

betul. dorang buat statement cemtu untuk nafikan kesalahan masing2. tiap sesuatu itu ada sebabnya. dan menguji iman didada. jangan tau nak pertikai aje.

SyafiQ aHaDin said...

seperti kata pujangga, terlajak perahu boleh di undur, terlajak kata buruk padahnya.
:D

azam said...

salah tu......
jaga percakapan kita

.diannorhayati. said...

hmmm betul betul. kite kene jage percakapan. hmmm tak faham. dorang sndiri yg menafikan diri sendiri. lelaki nk jadi perempuan,perempuan nk jadi lelaki. haihh =.='

Ku Azhar said...

entry terbaekkk dr kak niena!! :D

Fathin Fazila Razali said...

assalammualaikum akak... akak apa khbr??/ biasalah tu manusia. dan mungkin zyla pun ada tersilap cakap.. Hanya Allah SWT sahaja yang tahu kenapa dia ciptakan sesuatu tu.

Syuxer said...

alasan yang tidak munasabah..siapa kita untuk menafikan kebijaksanaan Allah s.w.t menciptakan ciptaan-Nya

Syazwan Che Deraman said...

hmmm..tak patut dia cakap macam tu.
Allah dah tetapkan semua dah..ada maksud disebalik semua tu.

Anisa Hang Tuah said...

Tuhan tak opernah tersilap.

Ezad Skytech said...

Allah da jadikan kita semua ni sebaik2 kejadian...kenapa perlu pertikaikannya kan...:)

Kalamhati said...

huhu mcm2..tu la jdnya bila ilmu cetek..

teyhasahaje a.k.a NURUL said...

jempot singgah blog acu..ad entry tentang cinta..acu dh folow awk ..k tenks :)

bobiedanbad said...

bila bercakap ikut suka hati tanpa guna otak terselah kejahilan diri

azwa amani said...

bercakap ikut sedap mulut jer,..semoga mereka mendapat hidayah sebelum tiba msa menutup mata...aminn

Titisan Hujan said...

dh berkait rapat dh nga entry TH ni



http://melangkahkesana.blogspot.com/2011/10/wordless-wednesday8.html

Tukang Karut said...

orang gila yang tak boleh terima badan sendiri je cakap cam tu...

Tukang Karut said...

orang gila yang tak boleh terima badan sendiri je cakap cam tu...

QasehSuci said...

sesuatu terjadi ada hikmahnya...

ejulz said...

biasa laa manusia.. nk lari dari kesilapan diri, bnyk alasan..

cite dlm botol ni cite yg paling hampeh sy penah tgk.. heHe

Cinderella said...

erm2 betol la...jgn nak salahkan Tuhan atas dosa yg kite sendri buad..salahkan diri sendiri..mybe lelaki lembot ade hormone aestrogen kot sebab tu dorang lemboot

Bro ahmad said...

tak berani nak kata macam tu..

maszull said...

asalamualaikum niena....semoga Allah berikn hidayah pada yg banyak mulut tu....:)

aimie amalina said...

ada yg ckp cm tu?
masyaAllah...
napelah sempit beno
aduhaiiiiii...

Woofer Storm said...

kdg2 benda baik kita kata tak baik...

dua alam tu best ,tapi memang ramai yang maki dari puji...mcm mana orang kita nak maju mcm mni..ermmm orang cina duk tergelak je la...grrrrrrrrrrr

jeBateja said...

manusia mmg....suka alpa...tapi tugas sesama kita ingat mengingati..kan..kan...ahakz

Yatie Awang said...

alasan yang tak munasabah langsung, siapa kita untuk mempertikaikan ciptaanNya

kotak bulat said...

dia bercakap ikut emosi.. hurmm.. xgne otak le tu

Iffah Afeefah said...

Amboi slhkan tuhan plak

YOUsoF said...

Mana mungkin Allah Bijaksana melakukan kesilapan..




Sedih, kesian dekat golongan yang macam ni..