Wednesday, November 30, 2011

Antara dosa penzina, meninggalkan solat dan mengumpat..

Limah (bukan nama sebenar): Eh... ko tau, si Minah (bukan nama sebenar) tu kan...  MasyaAllah dia berzina, aku tengok tiap hari jer sembahyang, bukan main lagi.. baik aku ni plak tak solat pun tak pernah berzina.

Eton (bukan nama sebenar): Eh mana ko tau ni, tak baik tau tuduh orang cenggitu...

Limah (bukan nama sebenar): Alaaa... aku tau lah, aku duduk sebilik dengan dia, bukan main lagi dok nasihat aku suruh solat, suruh mengaji.. diri tak betul. Aku malas la nak hormat orang cenggitu. Munafik...!

Eton (bukan nama sebenar): Erk... ko tau tak dosa apa yang lebih besar dari berzina??

Limah (bukan nama sebenar): Dosa apa lagi...? berzina... kena rejam sampai mati tau !

Eton (bukan nama sebenar): Huh... Orang yang tinggalkan solat dengan sengaja, tanpa menyesal... dah tu bangga plak lagi tak solat dosanya lebih besar daripada 1000 kali berzina..

Limah (bukan nama sebenar): Bukti...?

Eton (bukan nama sebenar): Dalam hadis Nabi SAW disebutkan : Orang yang meninggalkan solat lebih besar dosanya dibanding dengan orang yang membakar 70 buah Al-Qur’an, membunuh 70 nabi Dan bersetubuh dengan ibunya di dalam Ka’bah. Dalam hadis yang lain disebutkan bahwa orang yang meninggalkan solat sehingga terlewat waktu, Kemudian dia mengqadanya, maka dia akan diseksa dalam neraka selama satu huqub. Satu huqub adalah delapan puluh tahun. Satu tahun terdiri dari 360 Hari, sedangkan satu Hari di akhirat perbandingannya adalah seribu tahun di dunia. Dasyatnya azab neraka.. haaa... best tak pakej tu?


Limah (bukan nama sebenar): erkkkkk (sambil buat muka malu-malu kucing)


Eton (bukan nama sebenar): Haaa... lagi satu, kau kena mintak maaf ngan dia!


Limah (bukan nama sebenar): Kenapa plak? aku tak buat salah pun kat dia...


Eton (bukan nama sebenar): Ko ngumpat kat dia... ko tau tak, dosa seseorang penzina.. sekiranya dia  benar-benar bertaubat Allah akan menerima taubatnya sebab dia boleh direct dengan Allah dan orang yang suka mengumpat macam ko ni, kalau bertaubat camner pun dosa ko akan tergantung selagi ko tak mintak maaf dengan si Minah (bukan nama sebenar) tu.. ko paham?



20 comments:

Atiqah Wadiah said...

Ya Allah,jauhkanlah diri ini drpd p'buatan keji..aminn~

QueeN TerataI said...

kan... lagi2 bagi yg suka sgt cerita (sebarkan) dan buka aib org tukan... berapa byk org lak dia nk g minta maafkan? hehehe

JR said...

Dekat2 pilihanraya ni TV dan akhbar penuh dgn cerita umpat mengumpat, satu pihak saja yg betul, satu pihak lagi semuanya salah


Entri terbaru di blog JR:

"Cara Mudah Bersihkan Anak: Gunakan Mesin Basuh!!"

Syafiq Ahadin said...

huuuuu~~ penulisan kreatif. :)

nama saya minah. Eh?

Selendang Merah said...

betul tu..nice entri..banyak pengajaran kita leh dapat...thank kak

miss inna said...

entry yg penuh pengajaran...so, kena pandai la jga mulut..jgn kerana mullut, badan binasa..

Ila Aqilah said...

huhu..nauzubillah
mintak dijauhkan..

tima kasih ka niena ;)

Nur Zulaikha said...

nauzubillah min zalik..moge2 dijauhkan dr sifat sebegini...
terima kasih atas peringatan..

Iffah Afeefah said...

pringatan terbaik

CikGu Ma said...

siksa di neraka bagi org2 yg suka mengumpat, dia akan makan daging saudaranya

El-Janna said...

harus semat dlm hati kuat^^
nice sharing^^

Aki said...

Oh,what a nice sharing.. Semoga sifat mengata orang tu dapat dihilangkan dari semua orang.. kan best.. ^_^.v..

Cik Pulau said...

yang jelas..
solat tiang agama..

jauhilah mengumpat..^^,

mas saari said...

moga kita sentiasa menjaga solat!

kiera'sakura said...

semoga kita semua dijauhi dari sifat cenggitu... amin

Bui Junaidi said...

lepas ni tak nak mengumpat org yg berzina..huhu

Anak Wak Mail said...

Nauzubillah,,harap2 dijauhkan dari semua dosa,,betul la kan..kadang2 ngumpat kita tak sedar..;)

Syuxer said...

ngumpat orang dan berhutang dengan seseorang memang membuatkan roh tergantung kat langit walaupun benar2 bertaubat nasuha..

Fad said...

kisah depan mata ke ni...hehe

semutsengal said...

Errr,

jauhkan lah aku ya Allah.