Sunday, November 13, 2011

Peringatan untuk Hawa, pesanan buat si Adam


"Jangan engkau kahwini wanita yang enam, jangan yang ananah, yang mananah, dan yang hananah, dan jangan engkau kahwini yang hadaqah, yang baraqah dan yang syadaqah..."

Wanita Ananah: banyak mengeluh dan
mengadu dan tiap saat memperalatkan sakit
atau buat-buat sakit.

Wanita Mananah: suka membangkit-bangkit
terhadap suami. Wanita ini sering menyatakan,
"Aku membuat itu keranamu."

Wanita Hananah: menyatakan kasih
sayangnya kepada suaminya yang lain, yang
dikahwininya sebelum ini atau kepada anaknya
dari suami yang lain.

Wanita Hadaqah: melemparkan pandangan
dan matanya pada tiap sesuatu, lalu
menyatakan keinginannya untuk memiliki
barang itu dan memaksa suaminya untuk
membelinya.

Wanita Baraqah: ada 2 makna, pertama yang
sepanjang hari mengilatkan dan menghias
mukanya, kedua dia marah ketika makan dan
tidak mahu makan kecuali sendirian dan
diasingkannya bahagiannya.

Wanita Syadaqah: banyak cakap tidak
menentu lagi bising.

Dicatat oleh Imam Al-Ghazalli

P/S: Yang mana satu kita? Ada yang tersenarai dari salah satu di atas? hmmm... sama-sama kita perbaiki diri kita ini, semoga Lelaki yang baik dijauhi daripada golongan wanita di atas, dan Wanita pula dapat menjadikan pengajaran supaya tidak termasuk dalam golongan yang di atas. Wallahua'lam....


41 comments:

Selendang Merah said...

thank info nie...semoga kita semua boleh perbaiki setiap kelemahan kita, tak kira laki atau perempuan.

Selendang Merah said...

thank info nie...semoga kita semua boleh perbaiki setiap kelemahan kita, tak kira laki atau perempuan.

Selendang Merah said...

thank info nie...semoga kita semua boleh perbaiki setiap kelemahan kita, tak kira laki atau perempuan.

bobiedanbad said...

renung2kan :)

Ayu Aurora said...

tenkiu2 .. risau pulak baca yg Wanita Syadaqah tu .. hehe

Ct Aja said...

mntak jauh dari 6 kaum ni....

Dunia Realiti a.k.a Elih said...

Satu peringatan yg berguna..risau pasal wanita Hadaqah tu :( hermm..

Iffah Afeefah said...

cm tersenarai je

waaaaa

Tea said...

Kita ada sedikit2 dari tiap sikap cuma ada yg lebihdominan...

Kancil 8349 said...

terima kasih dengan maklumat nie

Ariesyah said...

salam..
bgs info ni...

HaiDa HiDa said...

insyaAllah, sama2 kita baiki diri.. terima kasih atas perkongsian ni..

JIJI YU said...

ni2..dah kalo dah kawen...

Daddylicious said...

insyaallah...

ILA HonEyBuNNy said...

cuba berubah diri ini manjadi wanita y baik dan solehah...

betul2 peringatan untuk kita kaum hawa kan..dan pnduan serta renungan untuk kaum adam...

NasZ said...

saya baru tahu. dlm proses pencarian bakal isteri ni. hehehe.

El-Janna said...

thanks shre. berguna ni nilai diri^^

Titisan Hujan said...

owh bru tau

share yg mnarik kak

Syafiq Ahadin said...

taknak kahwen la. hek3!

Anak Wak Mail said...

takut..harap2 tak tergolong dalam wanita2 ni..aminnn..;)

Pojiekyra said...

blog akak da brtukar rupa..?!!!!! wahhh smart! hehehehe nice entry..doakan kyra dpt uat final ea huhuhu

Aw Yong SaN said...

salam.... huhu... bila bleh chat?...... ni yg selalu bg email n fb tu....

Nur Zulaikha said...

info yg bagus..terima kasih kak..lame tak singgah sini..sorry..baru kuar wad..hehe

intan.maisarah said...

moga saya tak tergolong dari golongan itu

Gen2Merah said...

mudah2an saya d pertemukan dengan isteri yang solehah.. amin

aimie amalina said...

maseh tersenarai jugakkk
huwaaa... =(

maseh akak ingatkan!=]

che mid said...

Sifat mananah dan hananah tu yang selalu menyerang hati CM. Takut pula menjadi pendesak dan pengungkit, tapi akhirnya membungkam menjadi senak dalam dada...akhirnya airmata berjurai jua..

sergeant keroro said...

info yang berguna , thanks =)

maszull said...

assalamualaikum niena...nice info ni...:)

mama ingin menjemput niena n family ke majlis persandingan anak perempuan mama di JB diharap dgn kedtg akan dpt menyerikan majlis itu nanti...terimakasih...:)

http://maszull.blogspot.com/2011/11/jemputan-kawen-buat-semua-kengkawan.html

semutsengal said...

tapitapi,

belum kawin susah nak cek benda ni.

Lulu Caldina said...

kak niena ;)

Sunah Sakura said...

naudzubillah...jom sama2 perbaiki diri kita...

Tukang Karut said...

bagus entry ni...

Citra NaniZam said...

Good info..
btw thanks ya utk ucapan besday buat citra dlm entry mama maszull..semoga kita sama2 mendapat rahmatNya..:)

Atiqah Wadiah said...

nice sharing kak :)
smoga kita dpt perbaiki kelemahan kita :)

mas saari said...

tak nak tersenarai... minta dijauhkan!

Syuxer said...

terima kasih akan info agama ini..:)..kesemua enam2 syuk xnak hehe..yang baraqah amat benar teruk huhu..sian suaminya tak leh makan bersama2 huhu

kiera'sakura said...

masyaAllah semoga kita semua terhindar dari yg tersenarai tue...

takut sgt

ejulz said...

gud info.. tq..

Yatie Awang said...

InsyaAllah....walaupun adalah perangai buruk tapi taklah sampai tahap itu

BeloG MTT said...

Sambil baca boleh perbaiki diri nihh kot kot mana tahu TERalpha ada sangkut ker kann..Macehh kak sebab berkongsi :')