Wednesday, November 23, 2011

Tarikh dalam bulan Islam yang glamer

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh... selamat pagi dan salam sejahtera kepada reader yang bukan Islam... harap pagi ni semuanya baik-baik... InsyaAllah.. pagi ni masuk kerja 0645, lebih awal sebab ada gotong royong pasukan...


Ok.. merujuk pada tajuk kat atas, rasanya semua dah tahu... ramai yang tak ambil kisah tentang bulan Islam kan, kekadang tu bila tanya dalam bulan Islam tarikh hari ni berapa, ada yang cakap kuno la pakai bulan Islam, erm... ye ke? kalau tak tahu tarikh tu biasa la, kekadang bulan omputeh pun kantoi gak. Tapi ada yang tak tahu langsung sekarang ni kita berada dalam bulan apa... tu pun ada. Yang tu boleh dicop agak parah... ada diantara kita tak? sah... kita memang parah..


Tapi..... ada tarikh-tarikh yang memang glamer, biasanya tarikh ni hampir semua orang tahu, dan setiap pekerja mesti ambil tahu tentang tarikh-tarikh ini. Kenapa? sebab biasanya tarikh begini kita akan bercuti... so semua alert, kan..? termasuk saya, kekadang tu tensen gak bila tarikh tersebut jatuh pada hari Sabtu. Tapi kalau lah tarikh tersebut jatuh pada hari Jumaat, Ahad atau Isnin memang best.. sebab direct terus, campur dengan weekend, dah boleh balik kampung.


Ini adalah tarikh yang sememangnya kita tahu....

12 Rabiulawal - Maulidur Rasul

27 Rejab - Israk dan Mikraj

1 Ramadhan - Awal ramadhan

17 Ramadhan - Nuzul Al Quran

1 Syawal - Hari Raya Aidiladha

10 Zulhijjah - Hari Raya Aidiladha

1 Muharram - Awal Muharram

Kalau tak caya, cer tanya member sebelah dan biar dia jawab secara spontan.. "Hari ni dalam bulan Islam berapa haribulan ye? erk.. sekarang dalam bulan Islam kita berada dalam bulan apa ea?" mesti ada yang akan jawab... "Jap ek.. nak tengok kalendar...."

11 comments:

Aki said...

Aki tak tau sangat giliran2 bulan2 tu.. tapi aki tetap tau n ingat tarikh2 penting tu sebab cuti.. He he he.. So,pastu aki mesti tau dah bulan brape dalam kalendar Islam.. ^_^.v..

Syafiq Ahadin said...

Betul tuu!! saya pon tak tauuu! bukan tak tau, tapi tak ambik tau. huuu~~ poor me. Astaghfirullah! :'(

Dunia Realiti a.k.a Elih said...

Betul tu..cuti minggu ni jatuh hari ahad, so bo cuti 'direct terus' sampai isnin...

Malam ni balik kampung, cuti..hehe

Anum said...

alhamdullilah cuti isnin

HaiDa HiDa said...

salam.. ingat tarikh2 bila melibatkan cuti.. tapi bulan tu Alhamdulillah kalau orang tanya mash boleh jawab cuma tarikh je kurang sikit.. bukan je tarikh dalam bulan islam, kekadang tarikh bulan omputeh ni pun leh lpe... huhuu..

CikGu Ma said...

fikiran kita berjaya dikuasai oleh kalender masihi...sebab tu tarikh2 penting dalam bulan islam dilupai...yg tahu, CUTI!!!

Sunah Sakura said...

betul2! saya sendiri pun kadang2 terlupa!

mas saari said...

betul tu! sebab kita tak dibiasakan dengan bulan islam ni...

yang ingat cuma tarikh2 penting seperti di atas je!

Bui Junaidi said...

jarang nk ambik tahu tarikh2 dlm islam ni..huhu

aizamia3 said...

walau kalendar depan mata tapi time tu je ingat tarikh dalam bulan Islam, lepas tu lupa akibat dah terbiasa dengan calendar omputih..

Kakzakie said...

Kalau anak sekolah agama mesti tahu sebab buku sentiasa tulis tarikh kalendar Islam. Anak kakak lagi hari ini masih periksa SDEA (Sijil Darjah Enam Agama) so kalau lupa takut tak datang untuk periksa...