Sunday, January 8, 2012

Kita ni suka menghukum orang agaknye...



Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.. selamat pagi dan salam sejahtera kepada reader yang bukan muslim... wah, sejak akhir-akhir ni perasaan untuk update blog seolah-olah terkubur.... hmmm, malas? tak... cuma agak sibuk.. rindukan suasana seperti dahulu moga ia akan berulang lagi...

Ok.. hari ni nak cerita mengenai "Mereka Yang Pernah Melakukan Kesilapan" . Kesilapan ini sesiapa sahaja boleh melakukannya, samaada kesilapan yang kecil mahupun yang besar dan Rasulullah pernah bersabda yang bermaksud; "Semua anak Adam (manusia) itu sering membuat kesalahan (dosa) dan sebaik-baik manusia yang membuat kesalahan (dosa) itu ialah orang-orang yang suka bertaubat" (Riwayat Al-Tirmizi) . Bukan bermakna kita ini boleh teruskan kesilapan tetapi jika sedar bahawa apa yang dilakukan tu adalah salah maka janganlah teruskan perbuatan itu lagi dan segeralah bertaubat kepadaNya. Jadi kita sebagai manusia yang tidak punyai sebarang kuasa ini tiada hak untuk menghukumnya.


Tetapi apa yang sering berlaku adalah mereka yang pernah melakukan kesilapan itu sentiasa akan dihukum oleh masyarakat sekeliling. Contohnya bekas penagih dadah.. kadang-kadang dia sudah berhenti melakukan kegiatan lamanya tetapi akibat desakan sekeliling memaksa beliau untuk kembali ke kancah lama. Apabila seseorang itu melakukan kesilapan usahlah kita mengejinya.. menjauhkan diri darinya, usah menjadi manusia yang terlalu prihatin sehinggakan menimbulkan aib orang lain.


Dari menjauh atau mengeji lebih baik kita mendekatinya. Memberikannya semangat untuk menempuhi hidup, menasihatinya agar tidak mengulangi kesilapan lama, itulah baru dinamakan semangat 1 MALAYSIA. Diri kita ini tidak terlalu sempurna, masih banyak kelemahan-kelemahan yang kita miliki, kadang-kadang kita ni dah tertinggal jauh dari mereka yang pernah melakukan kesilapan itu tetapi kita masih lagi ego dan sombong.


Okay.. nak promot blog sikit... boleh singgah ke SINI, seorang Al-Hafiz yang kini melanjutkan pelajarannya di Jordan .. dia masih baru di dalam dunia blog jadi kepada sesiapa yang pandai tu boleh la kasi sedikit komen yang membina buat beliau... 



50 comments:

Yatie Awang said...

tak di nafikan, lumrah masyarakat kita...itu yang patutu diubah..

Syafiq Ahadin said...

bila ramai blogger yang saya kenal, kurang update blog. terseksa jiwa. huhu!

Cikgu Ma said...

dalam diri manusia pasti ada sifat menghukum...tak nafi..

oh blogger

Nelly The Strange said...

semua orang pernah buat salah . :)

Iffah Afeefah said...

mnusia mmg bgitu
pdhl die pon pnh buat silp

Kalamhati said...

betul tu niena..kdg2 akak sendiri pun slalu je tgk keburukan org..huhu insaf

Rtp Farra Arisha said...

jangan terlalu menghukum jika kita tidak mahu dihukum oleh orang sekeliling...:) people often make mistakes and that's normal. mudah2an kita boleh bersatu dan hidup dalam bermasyarakat dengan adanya kebebasan yang tidak berbahaya...

aimie amalina said...

sekarang ni byk sgt isu mcm ni kan kak
hurmmm
kene hengatkan diri sendiri..jgn menghukum org 100% seolah kite je yg betol kan..

Titisan Hujan said...

itu yg pentingnya bersangka baik

Bui Junaidi said...

LUMRAH MANUSIA MMG MCM TU..

KAK BUI PUN DH LAMA TAK SINGGAH SINI..*_*

Ila Aqilah said...

a'ah..lama kak niena tak update..huhu

kan ada yang berkata;
sekali kita buat jahat, sampai bebila orang ingat..huhu

patut bagi mereka yang buat silap peluang kan?
peluang untuk memperbaiki diri..huhu

Selendang Merah said...

x dew manusia yg dilahirkan sempurna.. itu lah lumrah hidup

M Fizan said...

manusia mudah sangat menghukum.. kalau kita tak nak dihukum apabila terkhilaf, kita juga perlu begitu.. itu cara berfikir yang baik.. :)

mas saari said...

sepatutnya kita terima perubahan dia tu dengan hati terbuka kan? bukannya menghukum dek kerana kesilapan yang pernah dia lakukan!

NasZ said...

betul tu. kita menghukum orang bila dgr cerita ttg kesalahan mereka.

From,

Nasz

Mohd Naser.com

Aki said...

Ha ha ha.. Like this Kak Niena.. I once have shared this before.. Well, If you are not GOD,don't simply judge people.. Reminding? Yeah,it's our job.. But please remember, Reminding and Judging is 2 different things.. ^_^.v.. Thanks Kak Niena..

HAFIZAL said...

manusia tak lari dari melakukan kesilapan...sebab tu kita kena selalu bermaaf2an.

dan jangka buruk sangka dengan org lain.

.....selamat tahun baru....

Pn. Sheila said...

lebih baik istigfar dr menghukum nampak salah org...

Diana @ bilakukatacinta said...

D rasa sifat menghukum ini menandakan sesoerang itu EGO.. yelah, kenapa mesti menjatuhkan sesuatu pd yang tak pasti sahihnya, yg tak tahu hujung pangkalnya...

hanaahmad said...

manusia, tak lari dari mencipta neraka dan syurga sendiri. sama2 kita perbaiki diri. ;)

fazrulnoor said...

org mengeji ni mmg xnak mendekati...hai niena.lama x nampak

Подтверждаю said...

as salam..
hm..lebih ramai yang beriman tapi jahil lagi munafik..wallahua'lam..
musuh dalam keropok lekor di mana-mana..

semutsengal said...

hai kak niena, bz kerja eh ?

Cik Pulau said...

sy sendiri pn selalu wat silap..hurmmm

Pojiekyra said...

kyra ag slalu uat cilap

Dr Hafiz said...

tiada insan yang sempurna...

Anonymous said...

аська на телефон samsung
[url=http://icqmobilephones.net/]скачать аску для телефона[/url]

Nur Zulaikha said...

lame tak singgah blog akk...rindulah~

delarocha said...

ada caranya untuk menasihati org sebegini... kena dekati mereka dan jadikan kawan, jangan menegur sebarangan.

Nisa' said...

I have to agree with this entry.

visitme@FaTiN cOrNeR said...

betol2..nasihat biar kena dgn caranya. tkut org tu terasa pastu memberontak balik..

syrupmasin said...

masyarakat akan sentiase menghukum..jd hakim biase lah :D

beautiful_rose said...

manusia..begitulah

hatiputera said...

bumi mana yang tak ditimpa hujan,,semua orang ada buat salah.

lieynanilaz said...

kita sering menghukum tetapi jarang unuk membimbing...

L said...

org kita suka menghukum dr menolong...

jom renung2kan..=)
http://lolz-l.blogspot.com/2012/01/kenapa-ilmu-itu-penting.html

Syazwan Che Deraman said...

sokong ayat ni

"Diri kita ini tidak terlalu sempurna, masih banyak kelemahan-kelemahan yang kita miliki, kadang-kadang kita ni dah tertinggal jauh dari mereka yang pernah melakukan kesilapan itu tetapi kita masih lagi ego dan sombong."

heeee..lamo tak singgah sini.

Diyana Norman said...

lame tak singgah =)

btol tu... yg dh buat slah perlukan dorongan dr org rmai untk berubah dan yg pntg doa untk dorg

Mr.She said...

macam tu lah manusia.. :O

Pondok Usang said...

hukuman pada persona... Salam Maulidur Rasul.. =)

Mekar said...

Kita sendiri ni pun belum tentu sempurna

Duniafiq said...

Sebab itu kita digalakkan menasihati satu sama lain :)

pengemis Cinta~ said...

rendahkan ego..inshaALLAH membantu kehidupan seharian..hehe

Anonymous said...

www.blogger.com owner you are great

[url=http://luv-2-share-pics.tumblr.com]sexy girls pics[/url]

Anonymous said...

Search to get a site you happen to be comfortable to deal with and provide your details in their mind payday loans online normal banking
criteria won't apply so you have the power to grow, restructure, and in most cases easily buy a competitor by using this finance strategy.

Anonymous said...

Best adult ppc

[url=http://www.youtube.com/watch?v=QdRWd3nJFjE]adult ppc[/url]

Anonymous said...

Are you searching for [url=http://bbwroom.tumblr.com]BBW pics[/url] this site is the right place for you!

Anonymous said...

Szukasz sexu bez zobowiazan ? Najwiekszy portal randkowy dla doroslych, zajrzyj do nas

seks og³oszenia

Anonymous said...

To ensure a positive petition outcome, these lawyers go on the finances of their clients in great detail and present their application inside most favorable manner possible. Make sure you retain a close look out for virtually any affiliate marketers [url=http://onlinepaydayloans-4u.co.uk/]payday loans online[/url] thereare so most companies offering paydayloans, canada as well as the united states of america being the top countries using the highest variety of loaning companies. One affiliate network that Internet Cash Today makes utilization of may be the popular Click Bank marketing network. The result's, you get fluent, native, and accurate translation punctually online payday loans it is extremely important to realize that a contract is customarily not enforceable between one person who's reached the chronilogical age of majority and something who has not reached that age. All parties involved have political incentive to keep the rates as they are. First, you must have the apartment without any sort of mortgage, loan http://onlinepaydayloans-4u.co.uk/ it requires from your borrower to fill out a effortless a easy online form in few basic details like name, address, contact, age, banking account number, number and the list goes on.

Anonymous said...

www.blogger.com owner you are awsome writer
Here you got some [url=http://epic-quotes.tumblr.com]epic quotes tumblr[/url] for better humour